آناتولی ترکیه گزارش داد، وزارت خارجه مصر امروز (جمعه) در بیانیه‌ مطبوعاتی خود که در فیسبوک منتشر شده است، از پایان مذاکرات سد النهضة و دستیابی به توافق نهایی در خصوص طرح آبگیری این سد خبر داد.

در این بیانیه آمده است که آخرین دور مذاکرات میان وزرای خارجه و آب مصر، سودان و اتیوپی در واشنگتن تحت نظارت استیون منوچن، وزیر خزانه داری آمریکا و با حضور نمایندگان بانک جهانی  برگزار شد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه مذکور اعلام کرد که مذاکرات در خصوص مفاد توافق آبگیری و راه‌اندازی سد النهضة تکمیل شد که شامل چند مرحله و انجام اقداماتی مشخص برای مقابله با وضعیت خشکسالی، خشکسالی ممتد و سالهای کم آبی است.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: طرف آمریکایی اعلام کرده است که با مشارکت بانک جهانی متن توافق نهایی در این زمینه را آماده کرده است و طی روزهای آتی به سه کشور ارائه خواهد داد تا توافق نهایی رسما انجام و قبل از پایان ماه فوریه به امضا برسد.

اتیوپی، مصر و سودان دوم ژانویه در مذاکرات خود در واشنگتن به توافقی پیرامون مهم‌ترین نکات مورد اختلاف به ویژه درباره مدت زمان استفاده از آب‌ سد، اقدامات لازم در دوره‌ خشکسالی و خشکسالی طولانی مدت دست یافتند.

مصر از این نگران است که سد النهضة از سهم این کشور در منابع آب رودخانه نیل بکاهد. در مقابل اتیوپی بر نیاز خود به این سد برای تولید برق تاکید دارد.

مذاکرات قاهره، خارطوم و آدیس آبابا در طول ۹ سال گذشته تاکنون به هیچ توافقی منجر نشده است اما این سه کشور در نشستی که نوامبر برگزار شد، تاریخ ۱۵ ژانویه را مهلت دستیابی به توافقی میان یکدیگر تعیین کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.