آسوشیتدپرس گزارش داد، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا ساعاتی پیش در گفت و گو با نمایندگان رسانه های بین المللی تصریح کرد که مقامات دولتی، خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور را هنوز بازداشت نکرده اند چون دادگاه دستور آن را نداده اما زمان بازداشت گوایدو نیز فرا می رسد.

این هشدار مادورو در حالی مطرح شده است گوایدو اخیرا پس از سفر به چند کشور اروپایی و آمریکا با هدف جلب حمایت های بین المللی همزمان با بازگشت به ونزوئلا با موج معترضان اش روبرو شد. مقامات دولتی ونزوئلا اعلام کرده اند که رهبر مخالفان از حکم ممنوعیت خروج از کشور سرپیچی کرده است.

مادورو در ادامه خاطر نشان کرد: روزی که سیستم قضایی ونزوئلا تصمیم بگیرد گوایدو باید به خاطر تمامی جرائم مرتکب شده، زندانی شود، او زندانی خواهد شد. وی افزود: آن روز هنوز فرا نرسیده اما بالاخره فرا می رسد.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه از توطئه‌ای در داخل برزیل برای تدارک حمله به ونزوئلا با همکاری نظامیان فراری این کشور پرده برداشت.

وی در این نشست خبری از پناهندگی نظامیان فراری ونزوئلایی به برزیل پس از حمله به یک پایگاه مرزی ونزوئلا در تاریخ اول دی اشاره کرد.

مادورو همچنین ژائیر بولسونارو، همتای برزیلی خود را به حمایت از این گروه های تروریستی با هدف حمله نظامی به کشور ونزوئلا متهم کرد. وی ضمن اشاره به شواهد و مدارکی دال بر تلاش های این نظامیان برای ایجاد بی‌ثباتی در ونزوئلا گفت که دولت برزیل پس از این حمله از استرداد نظامیان فراری به ونزوئلا امتناع کرده است.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین عنوان کرد که ژائیر بولسونارو قصد دارد تا ‌نظامیان برزیلی را وارد نبرد نظامی علیه ونزوئلا کند.

مادورو از موضع خنثی جامعه جهانی نسبت به اقدامات برزیل علیه کشورش و همچنین اقدامات ناقض قوانین دیپلماسی از سوی سفرای کشورهای مختلف که در حمایت از خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا بوده، ابراز نارضایتی کرد. 

وی همچنین گفت که به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک با کلمبیا به رغم تفاوت‌های ایدئولوژیک و سیاسی میان دو کشور است.

گوایدو از دو هفته پیش به رغم ممنوعیت خروجش از سوی دیوان عالی ونزوئلا، از این کشور خارج شده و با بسیاری از مقام‌های غربی که به تبعیت از آمریکا او را به رسمیت شناخته‌اند، دیدار کرد. او  ابتدا در کلمبیا به دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رفت و در مورد جدیدترین تحولات ونزوئلا مذاکره کرد. گوایدو سپس به اجلاس داووس رفت تا به دنبال جلب حمایت‌های بیشتر از سوی برخی کشورها باشد. رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین سپس به فرانسه و اسپانیا رفت. او در پاریس با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه دیدار کرد. گوایدو در سفر به اسپانیا با وزیر خارجه این کشور مذاکره کرد اما نخست‌وزیر اسپانیا او را به حضور نپذیرفت. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در این تور اروپایی‌اش با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و راب مک‌ایر وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد.

گوایدو در پایان به آمریکا سفر کرد اما با دونالد ترامپ دیدار نکرد. رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین در سفر به آمریکا در مراسم نطق سالیانه ترامپ شرکت کرد.

این دیدارهای فشرده گوایدو که با حمایت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که به طور جدی تلاش خود را برای جلب کمک‌های اروپایی‌ها باهدف کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت شدت بخشیده است. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که پیش از این در سیاست‌هایش برای براندازی دولت مشروع کاراکاس ناکام بوده، این بار چشم به حمایت‌های کشورهای دیگر بسته است.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است. مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. پیامد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت بوده است.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. پس از آن که گوایدو رئیس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری خودخوانده و موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.