در چهارمین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و امنیت که امروز جمعه ۲۵ بهمن ماه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد از دو دستاورد علمی جدید سپاه رونمایی شد.

یکی از این دستاوردها پادِ اخلالگر باندِ پهن با نام و یاد شهید عبدالله باقری می‌باشد که وسلیه ای است برای اخلال در سامانه های راداری تا کارایی آن ها کاهش یابد. این اخلالگر در رادار سامانه پدافندی و جنگنده ها و ناوها عمل اخلال را انجام می دهد و سبب می شود که کارایی سامانه راداری دشمن کاهش یابد و یا دچار مشکل اساسی در عملیات جستجو و رهگیری کند.

این سامانه دارای توانایی جستجوی رادارها در باند S می باشد و رادارهای موجود در منطقه جلوی خود را در دسته بندی و آشکار می نماید و سپس بر روی رادار مورد نظر به صورت انتخابی و یا خودکار قفل می نماید. بعد از قفل روی هدف، اطلاعات لازم جهت هدف قرار دادن رادار مورد نظر به عملگرها و یا واحد کنترل پهپاد و یا موشک صادر می شود.سامانه جستجوگر ضد رادار شهید محمدرضا دهقان، دو دستاورد جدید علمی سپاه هستند که در این کنگره از آن ها رونمایی شد. این سامانه یک جستجو گر (سیکر) ضد رادار باند S مناسب برای انواع پهپادها و موشک های ضدرادار می باشد.

همچنین پایگاه خبری تحلیلی بسیج قوه مقننه به آدرس www.basijmajles.ir نیز در این کنگره رونمایی شد.

جنگنده‌های میراژ به رادار و تسلیحات ایرانی مجهز شدند

امیر حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم درباره تجهیز و تسلیح جنگنده‌های میراژ F-۱ نیروی هوایی ارتش به تجهیزات بومی گفت: هم اکنون مشکل رادار این جنگنده بر طرف شده و جنگنده‌های میراژ به رادار بومی تجهیز شده‌اند. این جنگنده‌ها همچنین به انواع تسلیحات بومی نیز مجهز شده‌اند.

بنابر گزارش تسنیم، آذرماه سال ۹۳ نیز محمد اسلامی معاون وقت وزیر دفاع در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم از تجهیز جنگنده‌های میراژ به سیستم سلاح ایرانی خبر داده و گفته بود که می‌توان حتی موشک‌های کروز با برد ۳۰۰ کیلومتر نیز روی این جنگنده نصب کرد.

میراژ F-۱ جنگنده تهاجمی ساخت شرکت داسو فرانسه است و در سال ۱۹۷۳ در ارتش فرانسه و چند کشور دیگر بکارگیری شد. این جنگنده در انواع مختلف برای ماموریت‌های متفاوت از جمله برتری هوایی، شکاری و پشتیبانی نزدیک زمینی طراحی و تولید شده است و قادر است با بکارگیری طیف متنوعی از تسلیحات ماموریت‌های متفاوتی را اجرا کند.

در جریان دفاع مقدس فرانسه تعدادی جنگنده میراژ در اختیار ارتش عراق گذاشت تا از آنها علیه ایران استفاده کند. سال‌ها بعد و در جریان جنگ خلیج فارس تعدادی از جنگنده‌های عراقی از جمله تعدادی جنگنده میراژ F-۱  در دو نوع تک و دو سرنشینه به ایران پناهنده شدند که ایران آنها را به عنوان غرامت جنگ در اختیار گرفت.

سال‌ها بعد سرهنگ بهروئز نقدی بیک یکی از خلبانان باسابقه نیروی هوایی ارتش بدون در اختیار داشتن هیچگونه دستور العملی و بدون هیچگونه آموزشی موفق به پرواز با جنگنده میراژ شد و به این ترتیب این جنگنده در نیروی هوایی ارتش عملیاتی شد. خلبان نقدی بیک روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.