"مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک" در مقاله‌ای نوشت: سه خودروی ریلی ویژه در تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات هسته‌ای "یانگ‌بیون" مشاهده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این خودروهای ریلی پیشتر در جابه‌جایی مواد رادیواکتیو به کار گرفته شده‌اند و آخرین بار در ماه نوامبر از سوی این پژوهشکده رویت شده‌اند.

در این مقاله آمده است: ابعاد و شمار مخازنی که در این خودروهای ریلی مشاهده شده، نشانگر خارج کردن پسماد مایع یا جامد هسته‌ای، تجهیزات جدا شده اما آلوده هسته‌ای یا احتمالا جابه‌جایی مواد شکاف‌پذیر است. احتمال نه چندان محتمل دیگر اما ورود مواد رادیواکتیور به این تاسیسات است.

این مرکز مطالعاتی به این نتیجه رسیده است چیزی که این تصاویر نشان می‌دهند، این است که این تاسیسات فعال مانده و باید بخشی از هرگونه توافق خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی باشد.

کره شمالی در نشست فوریه ۲۰۱۹ میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیشنهاد داد که این تاسیسات را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها از بین ببرد.

این مرکز مطالعاتی آمریکایی اعلام کرده، مشخص نیست که حضور این خودروها در این تاسیسات هسته‌ای "اقدامی سنجیده شده" از سوی کره شمالی "برای کنترل تنش‌های دپلماتیک" است یا مربوط به هشدارهای اخیر این کشور درباره هدیه کریسمش" به آمریکا و "سلاح استراتژیک تازه" است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.