توضیح رئیس‌جمهور درباره انتقاداتش به ردصلاحیت‌ها/ نقدهایم تاثیرگذار بود/ اگر انتخابات را کنار بگذاریم، ضرر کرده‌ایم/ رای دادن بهترین راه است/۱۰

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اقدامات دولت چین در زمینه ویروس کرونا و همچنین مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: ما بسیار متاسف و ناراحت هستیم که مردم کشور چین گرفتار این ویروس شده‌اند، حادثه مهمی است و دولت چین نسبت به مردم خود و دنیا احساس مسئولیت کرده است. اطلاع رسانی به موقع، تلاش مستمر و اقدامات جدی انجام می‌دهد. البته تمامی دولت‌ها برای پیشگیری از این ویروس تلاش می‌کنند و همگی باید کمک کنیم تا از این وضعیت عبور کنیم.

روحانی در ادامه گفت: رابطه ما با دولت چین همواره خوب بوده است و در شرایط تحریم‌های حداکثری علیه ایران، دولت چین دوستی خود را با ایران حفظ کرده است. ما امروز در بخش‌های مختلف با چین ارتباط داریم، مخصوصا در زمینه حفظ برجام، مذاکرات بین‌المللی، شورای امنیت. چین و روسیه تعامل و روابط خوبی با ما داشتند و علاقه‌مند به ادامه این روابط هستیم.

ترکیه به توافق سوچی احترام بگذارد

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آنادولوی ترکیه درباره روند توافق سوچی گفت: من فکر می‌کنم روند نشست سوچی بسیار مهم است و از لحاظ سیاسی در منطقه روند موفقی است، و این توافق در سطح سران سه کشور هم بوده است و ادامه خواهد یافت. به نظرم ما توافق سوچی و روند آن را نباید کنار گذاشته شود و بسیار دوست دارم دولت ترکیه هم به توافقاتی که باهم داشتیم احترام بگذارد.

وی افزود: آقای اردوغان در تمام جلسات بر دو نکته تاکید کردند، اول حفظ یکپارچگی و وحدت سوریه تحت حاکمیت دولت این کشور و دوم مبارزه با تروریسم. ادلب یکی از استان‌های سوریه است و باید تروریسم در این منطقه بپرهیزیم، اینکه ترکیه می‌پذیرد عده‌ای به این کشور پناهنده شوند، دلیل نمی‌شود که این کشور از اقدامات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پرهیز کند، امیدوارم همکاری سه کشور در زمینه حل معضل سوریه ادامه یابد.

نقدهایم درباره ردصلاحیت‌ها تاثیرگذار بود

روحانی در ادامه نشست خبری در توضیح سخنانش در راهپیمایی ۲۲ بهمن که گفته بود اگر رژیم پهلوی انتخابات برگزاری می‌کند، انقلاب نمی‌شد، گفت: اگر رژیم گذشته از مردم سوال می‌کرد و حاضر می‌شد مردم در روند انتخاب نظر خود را اعلام کنند و از آن‌ها دعوت می‌کرد تا در همه پرسی برای نوع حکومت شرکت کنند، نیازی به انقلاب نبود، چون دولت تسلیم نظر مردم شده بود. اینکه مردم انقلاب کردند، در سایه یک انتخاب بود، آن‌ها بین حکومتی فاسق و مردمسالار، حکومت مردمسالار را انتخاب کردند و اساس انقلاب بر مبنای یک انتخاب بود. پس از پیروزی انقلاب، مردم همواره به اینکه در موضوعات مهم و لازم در انتخابات شرکت کنند توجه داشتند.

وی ادامه داد: نظام، قانون اساسی، دولت، رهبری، مجلس و تمامی آنچه داریم محصول انتخابات است و اگر رژیم گذشته می‌گفت در برابر مردم تسلیم هستم و هر آنچه خواستند را عملی می‌کنم، مشکلی نبود. رژیم گذشته انتخابات و نظر مردم را زیر پا گذاشت، انقلاب ما نتیجه یک انتخاب دقیق ملت ایران بود و بر مبنای آن مردم بین راه امام و شاه، انقلاب را انتخاب کردند و انقلاب کردند تا انتخاب زنده بماند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به این سوال که درباره تایید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان تا چه اندازه گفتگو داشته است و چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هر وقت مردم دیدند من در سخنرانی به موضوع مهمی اشاره کردم، پیشاپیش بدانند اقدامات لازم را برای حل آن موضوع انجام داده‌ام اما به نتیجه نرسیده است و به ناچار با مردم آن را مطرح کردم. اگر نگویم به مردم خیانت کرده‌ام و حاضر نیستم چنین کنم. من اگر بخواهم هر جا سخنرانی کنم پیشینه تمامی اتفاقات را توضیح دهم، نیازی نیست چون اقدامات معمول من است. فکر می‌کنم وقتی من موضوعی را اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد، کما اینکه صحبت‌ها و نقدهای من تاثیر داشت و شرایط ما بهتر شد.

روحانی با بیان اینکه مردم ما در برابر سه گزینه می‌توانند انتخاب کنند، گفت: انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و بدون انتخاب، سه انتخابات امروز است. انتخاب مطلوب ممکن است از نظر برخی باشد و از نظر برخی نه، اما اگر شرایط مطلوب نبود، انتخاب محدود را هم کنار بگذاریم؟ خیر، انتخاب تنها محدود شده است، اما از بین نرفته است. به جای انتخاب محدود اگر انتخابات را کنار بگذاریم، ضرر کرده‌ایم. انتخابات ممکن است مطلوب ما نباشد اما باید پای صندوق برویم و رای بدهیم، به نظرم رای دادن بهترین راه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.