روحانی: تلاشم تحویل دولت بدون تحریم است/ نه ناامید شدم نه کار را متوقف کرده‌ام/ کاری ندارم مجلس بعدی در دست کدام جناح باشد /۱۱

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان درباره مذاکرات ایران و امارات و همچنین رویکرد این کشور درباره اقدامات آمریکا، توضیح داد: آنچه ما می‌دانیم کشورهای منطقه، نه فقط امارات آمریکا را بر حذر داشتند تا در منطقه شاهد جنگ باشند. این مسئله می تواند درست باشد و نیازی نیست دنبال سند آن باشیم، جنگ در منطقه به ضرر همه کشورهای منطقه است و هیچ کشوری از آن نفع نمی برد و آن ها چون در لبه جنوبی خلیج فارس هستند، قطعا رخ دادن جنگ برایشان خطرناک است. ما هم مخالف جنگ هستیم و فکر می کنم آمریکا هم به دنبال جنگ نیست چون می‌داند چه ضررهایی برایش دارد، ترامپ هم به دنبال پیروزی در انتخابات پیش روست و به همین دلیل اقدامات خود را برای این هدف انجام می دهد و به سراغ جنگ نمی رود.

وی ادامه داد: هیچ وقت مذاکرات ما با امارات قطع نبوده است، رده های آن فرق داشت اما ارتباط همواره وجود داشته است، امیدواریم که اینگونه مذاکرات به نتیجه ثبات، صلح و حسن همجواری با کشورهای منطقه بینجامد.

نه ناامید شدم نه کار را متوقف کرده‌ام

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که تلاش شما تحویل دادن دولت بدون تحریم در سال ۱۴۰۰ است اما آیا این هدف شما با مجلس بعدی که به نظر می رسد اصولگرا باشد محقق خواهد شد، گفت: حتما ناامید نیستیم البته کار سختی است. من دولت را در حال تحریم تحویل گرفتم و در تحریم بودیم البته کمتر از شرایط امروز بود، آن زمان که دولت را تحویل گرفتیم ۹۰۰ بشکه نفت می فروختیم  و شرایطی بود که خیلی امیدوار کننده نبود که در مذاکرات موفق شویم. حتی برخی دوستان هم این را خوش بینی می دانستند که با کشور ۵+۱ بنشینیم، مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم. 

وی افزود:  البته پیش بینی من این بود سال ۹۳ به نتیجه برسیم ولی در سال ۹۴ این نتیجه حاصل شد. بعد با دولتی نااهل در آمریکا مواجه شدیم که فقط هم نسبت به ما نااهل نیست، با تمدن بشریت نااهل است، حتی با همه دوستانش از اروپا، چین و... نااهل است. آنها تحریم های حداکثری را علیه ما اعمال کردند ولی به اهدافشان نرسیدند.

رئیس جمهور گفت: اینکه تا پایان موفق می شویم تحریم را بشکنیم یا ناموفق خواهیم بود مشخص نیست اما ما تلاش مان را رها نخواهیم کرد نه امیدم از بین رفته نه تلاشم را متوقف کرده ام. همیشه هرکسی که آمده راهی را نشان داده و من از آن فرصت استفاده کردم البته می فهمم که این شرایط بسیار سخت است اما در همین شرایط تحریم ما وارد  اوراسیا شده ایم و درحال مذاکره و سرمایه گذاری هستیم. طرح صلح امید یعنی امید. تلاش ما این است که مشکلات با منطقه و دنیا را حل کنیم و ناامید نیستیم.

رئیس دولت گفت: درباره ترکیب مجلس آینده و نحوه کار با آن مجلس هم زود است که قضاوت کنیم. یعنی من کاری ندارم که جناحی که در مجلس می آید اصولگرااست یا اصلاح  طلب یا اعتدالی یا بینابین اینها. بلکه توقع من است این است که دولت و مجلس  در منافع و مصالح ملی باهم کار کنیم، لوایح مهم ما در همین مجلس  که به نظر شما با دولت بهتر است متوقف شده است. بیش از دو سال است تلاش می کنم یک وزارت بازگرانی تشکیل دهیم و می دانم چقدر ضروری است و در شرایط تحریم یک وزارت صنعت، معدن و تجارت را یک نفر اداره کند کار سختی است اما هنوز موفق نشده ایم. یا اگر لایحه جامع انتخابات تصویب می شد به نفع کشور بود.

وی گفت: به هرحال مجلس و دولت حقوق و اختیاراتی دارند و من امیدوارم مجلس بعدی به هر نسبتی که در دست هر جناجی بود مبنایش قانون باشد. داور بین ما و مجلس قانون است و هر دو به قانون متعهد باشیم. 

دلیل بالا رفتن نقدینگی فعلی نامطلوب نیست

روحانی در پایان نشست خبری در پاسخ به اینکه اقدامات دولت در زمینه مدیریت نقدینگی کشور چه بوده است؟ گفت: نقدینگی ۲۵ درصد، متوسط نقدینگی ۵۰ سال اخیر است، نقدینگی همیشه خیلی بد نیست. البته بانک مرکزی اعلام کرده است، نقدینگی ۲۸ درصد است که از متوسط بالاتر است و بر مبنای خالص ذخایر بانک مرکزی است و طبق علت‌های آن، چندان نقدینگی بدی نیست. 

روحانی افزود: اگر بانک مرکزی می‌خواهد ذخایر خود را افزایش دهد باید هزینه کند. مبنای این سه درصد همین مسئله است و به نظرم مشکلی نیست. البته ما باید همواره نقدینگی را کنترل کنیم، نقدینگی عمدتا به دلیل بدهی دولت یا اضافه برداشت بانک‌ها ایجاد می‌شود. نقدینگی به طور طبیعی همواره رشد دارد و در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد طبیعی است. نقدینگی ما کمی بالا رفته است که دلیل آن نامطلوب نیست، اما به طور کلی باید آن را کنترل کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.