ریما دختر بندر بن سلطان، سفیر عربستان در واشنگتن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط اظهار کرد که عربستان سعودی معتمدترین شریک آمریکا در منطقه بوده و شراکت دو کشور صرف نظر از حزبی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به آن تعلق دارد، شراکتی "نهادینه و استوار" است.

وی افزود: روابط میان ریاض و واشنگتن استوار و بر پایه منافع و اهداف راهبردی مشترک میان دو کشور و در رأس آنها "تلاش مشترک برای برقراری صلح و ثبات در منطقه" و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی است.

دختر بندر در ادامه تصریح کرد: علی رغم تمامی تغییرات اما اهداف مذکور همچنان پابرجا بوده و حتی اهمیت آنها با توجه به تحولات منطقه افزایش یافته است. در خصوص این روابط باید بر چند نکته تأکید کرد؛ اول اینکه شراکت راهبردی عربستان و آمریکا با نوسانات بزرگی در سیستم بین‌المللی مانند رویارویی با شوروی سابق تا جنگ خلیج (فارس) و افزایش تهدید گروه‌های تروریستی و موارد دیگر مواجه بوده اما صلابت و پایداری خود را در برابر همه چالش‌ها ثابت کرده است.

وی ادامه داد: دوم؛ با وجود دادن اولویت به اهداف مشترک امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این روابط اما این شراکت از ابعاد دیگری نیز برخوردار است و امروزه با وجود تفاوت بین دو فرهنگ و فاصله بین آنها، شاهد افزایش روابط فرهنگی و اجتماعی میان ملت دو کشور هستیم و این رابطه که در حال رشد است به یک اهرم جدید برای دستیابی به اهداف و منافع راهبردی مشترک تبدیل شده است.

سفیر عربستان در واشنگتن همچنین عنوان کرد: نکته سوم اینکه علی رغم تغییرات در سیستم بین‌المللی، واقعیت‌های تاریخی ثابت کرده‌اند که عربستان نزدیکترین و معتمدترین شریک ایالات متحده در منطقه است و مشارکت موجود میان دو کشور مشارکت منفی یا انزوایی نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهداف ریاض از روابط با آمریکا در دوره آتی گفت: ما به روابط با آمریکا از یک دیدگاه همه‌جانبه نگاه می‌کنیم نه تنها روابط سیاسی و امنیتی. هدف ما فراتر از روابط سیاسی و امنیتی است و شامل همکاری در تمامی زمینه‌ها می‌شود و به ویژه اینکه عربستان چشم انداز بلند پروازانه‌ای دارد که محمد بن سلمان، ولیعهد کشورمان آن را مطرح کرده است و ما تمامی فرصت‌های همکاری با واشنگتن در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ بررسی می‌کنیم.

ریما دختر بندر همچنین خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه، وجهه عربستان شاهد پیشرفت مثبت و چشمگیر چه در ایالات متحده و چه در نقاط مختلف جهان است اما متأسفانه بزرگ‌ترین چالش امروز عربستان در آمریکا تصورات کلیشه‌ای و پیش داوری درباره آن است.

این مقام سعودی در ادامه اظهاراتش درباره آینده روابط ریاض و واشنگتن نیز تأکید کرد: این روابط ادامه دارد و برای تحقق اهداف راهبردی و در راستای منافع مشترک میان دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی درباره بهبود وجهه و تصویر زنان سعودی در داخل آمریکا هم مدعی شد: اخیراً آرزوهای بسیاری از زنان سعودی تحقق یافته است، چراکه آنها بسیاری از حقوق خود را که مدت‌ها در جستجوی آن بودند، به دست آورده‌اند و روند اصلاحات، تغییر و توانمندسازی زنان ادامه خواهد یافت. من از توانمندسازی زنان در عربستان امروز احساس غرور می‌کنم و اطمینان دارم که این محیط ایجاد شده توسط "چشم انداز ۲۰۳۰" باعث می‌شود زنان سعودی به موقعیتی قابل مقایسه با همتایان خود در صحنه جهانی دست یابند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.