وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: «سرگئی ریابکوف» با «دبورا برونرت» در خصوص مسائل مهم دستور کار بین المللی با محور مسائل عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی و کنترل تسلیحات تبادل نظر کردند. 

در گزارش آمده است: در این دیدار به مسائل مربوط با برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران (برجام) و نیز حفظ ثبات راهبردی توجه خاص شد.

گفتنی است ثبات راهبردی موضوعات مرتبط با موشک های بالستیکی و قاره پیما و تسلیحات هسته ای در سطح بین المللی و تاثیر این تسلیحات در موازنه قوا بین کشورهای دارنده این تسلیحات را شامل می شود.

جزییات بیشتری از دیدار ریابکوف و برونرت در گزارش وزارت خارجه روسیه اعلام نشده است.    

روسیه و انگلیس هرچند که اعضای گروه ۱+۴ در برجام را تشکیل می دهند اما رویکرد متفاوتی در مورد آن دارند.

مسکو از حقوق هسته ای ایران در چارچوب برجام حمایت می کند و گام های ایران را واکنشی به بدعهدی اروپا و خروج آمریکا از برجام می داند اما انگلیس که به همراه فرانسه و آلمان گروه تروییکای اروپایی را تشکیل می دهد نه تنها تا امروز اقدامات قابل توجهی برای بکارگیری ساز و کار اینتسکس برای تجارت با ایران بکار نگرفته بلکه از طرح پیشنهاد دونالد ترامپ مبنی بر لزوم رسیدن به توافقی جدید به جای برجام نیز حمایت کرده است.

تروئیکای اروپا به تازگی اعلام کرده اند مکانیسم برای حل اختلافات در چارچوب برجام را راه اندازی می کنند که مغایر با مفاد برجام و فضای همکاری در این توافق بین المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.