یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران صبح امروز جمعه (دوم اسفندماه) از ساعت ۸ صبح در ۲۰۸ حوزه انتخابی سراسر کشور آغاز شد.

رسانه های آلمانی هم گام با بسیاری از رسانه های بین المللی در گزارش های مختلفی به بازتاب این انتخابات مهم در ایران پرداخته و گزارش های مختلفی را در این باره منتشر کردند.

هفته نامه اشپیگل در مطلبی به انتخابات پارلمانی در ایران پرداخته و پیش بینی کرد که اصولگرایان در این انتخابات پیروز آشکار باشند.

این هفته نامه آلمانی با اشاره به اینکه حدود 7 هزار نامزد برای تصاحب 290 کرسی پارلمان در این انتخابات با هم رقابت می کنند نتیجه این انتخابات را به گفته ناظران تقریبا مشخص دانسته و نوشت: مجاس نمایندگان ایران در سال های آینده تحت حاکمیت اصولگرایان خواهد بود.

این هفته نامه آلمانی ترور  سردار سلیمانی توسط دونالد ترامپ  که در بین مردم ایران محبوبیت بالایی داشت را عامل بسیج شدن و اتحاد همه طرفداران وی دانست.

روزنامه اتریشی "استاندارد" هم در گزارشی به انتخابات پارلمانی در ایران پرداخته و به سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد که گفته بودند شرکت در این انتخابات نه تنها یک وظیفه ملی و انقلابی بلکه یک تکلیف مذهبی است.

این روزنامه اتریشی همچنین به بخش دیگری ازسخنان رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد که فرمودند حضور گسترده مردم در انتخابات دشمن را دلسرد کرده و توطئه های شیطانی ایالات متحده و صهیونیست ها را خنثی می کند.

این روزنامه اتریشی خشم مردم از ترور سردار سلیمانی را عامل محرکی برای مشارکت بالاتر حامیان او در انتخابات دانست.

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" هم در گزارشی انتخابات پارلمانی امروز در ایران را مهم ترین رای گیری از زمان رحلت امام خمینی ارزیابی کرده و نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود به مناسب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن اعتراف به شرایط دشواری که در کشور وجود دارد از مردم خواست در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.

روحانی انتخابات را یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی دانسته بود.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" آلمان هم مصاحبه ای با عباس اصلانی، از خبرنگاران و کارشناسان مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران انجام داده است.

اصلانی در بخشی از این گفتگو به مسئله ترور سردار سلیمانی توسط دونالد ترامپ اشاره کرده و گفت: قاسم سلیمانی بر خلاف آنچه که غرب به نمایش گذاشت در کشور ایران شخصیت محبوبی بود. وی به عنوان یک فرمانده شجاع مطرح بود که علیه داعش مبارزه می کرد.

اصلانی مشکل اقتصادی در ایران را نتیجه تحریم های خارجی از طرف ترامپ  و همچنین سوء مدیریت و فساد دانسته و تاکید کرد که بهبود اوضاع اقتصادی تنها در صورتی وجود خواهد داشت که به صورت موثر با فساد و سوء مدیریت مبارزه شود.

روزنامه "اوزنابروکر سایتونگ" آلمان هم در گزارشی نوشت که در یک بحران اقتصادی سخت ناشی از تحریم های آمریکا روز جمعه در ایران انتخابات پارلمانی آغاز شده است. بیش از 7 هزار نامزد برای تصاحب 290 کرسی پارلمان با هم رقابت می کنند.

این روزنامه آلمانی هم از شانس بالای اصولگرایان برای پیروزی چشمگیر در این انتخابات نوشت.

این روزنامه به 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن اشاره کرده و با استناد به رسانه های داخلی کشورمان نوشت: تلویزیون ایران از یک مشارکت بسیار بالا در این انتخابات در تهران و سایر شهرهای ایران خبر می دهد.

این روزنامه آلمانی از شرکت رهبر انقلاب در این انتخابات در اوایل ساعات رای گیری هم خبر داد.

نشریه "دی سایت" آلمان هم در گزارشی به انتخابات پارلمانی ایران پرداخته و این انتخابات را یک آزمون مهم برای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دانست که احتمالا اکثریت پارلمانی طرفدارانش را از دست خواهد داد.

این روزنامه آلمانی اصولگرایان را در آستانه بازگشت مجدد به قدرت ارزیابی کرد.

یازدهمین انتخابات پارلمانی ایران برای تعیین نمایندگان 290 کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.همزمان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم نیز برگزار می‌شود.

واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، 57 میلیون و 918 هزار نفر هستند که 2 میلیون و 931 هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند. متولدان دوم اسفند 1380 و قبل از می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی گیری با حضور در محل صندوق سیار 110 در حسینیه امام خمینی (ره) رأی خودشان را به صندوق انداختند. رهبر معظم انقلاب سپس با بیان اینکه روز انتخابات روز جشن ملی است، خاطرنشان کردند: این جشن را به همه هم میهنان عزیز در سراسر کشور تبریک می گویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.