این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سفارت مسکو در لندن منتشر شده، از طرف انگلیسی خواسته تا بر اساس استدلال‌های واقعی، ادعای خود را مطرح کند. اینکه به گفته سفارت روسیه، تصویر رییس جمهوری سابق گرجستان با عبارت «بر می‌گردم» روی شماری از تارنماهای دولت این کشور هک شد، نمی‌تواند به عنوان اتهام جدی علیه روسیه تلقی شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: منطقی نیست که یک ارگان دولت روسیه، فردی را تبلیغ کند که روابط دو کشور را تضعیف کرد. سفارت روسیه تصریح کرد که این کشور در امور داخلی گرجستان دخالت نکرده و نمی‌کند.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که اتهامات دولت انگلیس مسبوق به سابق بوده و همواره تلاش شده تا با استفاده از عبارت «به احتمال زیاد» اتهامات بدون پشتوانه مطرح شود.

در پایان بیانیه سفارت روسیه آمده است که دولت انگلیس به جای گفت وگوی معنادار و مسؤولانه، به صدور بیانیه‌های ناخوشایندی متوسل می‌شود که رابطه زیادی با واقعیت ندارد.

وزیر امور خارجه انگلیس دیروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای سازمان اطلاعات ارتش روسیه را به حمله سایبری علیه گرجستان در سال گذشته میلادی متهم و آن را محکوم کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، «دومینیک راب» افزود: کارزار بی‌مسؤولانه سازمان اطلاعات ارتش روسیه برای انجام حملات سایبری علیه کشور مستقل گرجستان، غیر قابل قبول است.

وی عنوان کرد که دولت روسیه با ۲ گزینه مواجه است؛ اینکه به روند اقدامات خشن علیه سایر کشورها ادامه دهد یا در کسوت یک شریک مسؤول به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.  

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که این کشور به کار افشاگری علیه آنهایی که حملات سایبری انجام می‌دهند ادامه داده و با متحدانش برای مقابله با آنچه رفتارهای تهدیدآمیز سازمان اطلاعات ارتش روسیه خواند همکاری می‌کند.  

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، مرکز ملی امنیت سایبری این کشور با درجه احتمال بالا به این ارزیابی رسیده که سازمان اطلاعات ارتش روسیه در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۶ آبان) حملات سایبری گسترده‌ای را علیه گرجستان صورت داده است.

این حملات علیه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ در گرجستان صورت گرفت که در نتیجه آن، تارنماهای وابسته به دولت، دستگاه قضایی، سازمان‌های غیر دولتی، رسانه‌ها و شرکت‌های تجاری مختل شدند.

وزارت امور خارجه انگلیس مدعی است که این حملات سایبری بخشی از کارزار دراز مدت روسیه برای بی ثبات کردن و تضعیف گرجستان است.  

روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و ۲ طرف، یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کردند؛ آخرین موج تنش‌ها بین روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور است که در رسانه های انگلیسی به تفصیل به آن پرداخته شد.

این مسأله از حدود یک سال پیش آغاز شده و انگلیس، روسیه را به دخالت در فرآیند همه پرسی برگزیت برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا متهم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.