کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در برنامه صبح بخیر ایران اعلام کرد: ۱۸ نفر تا به حال در ایران به صورت قطعی مبتلا به بیماری کرونا ویروس بودند و از این جمع متأسفانه ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در شهر قم کانون بیماری را داریم و بیشترین مبتلایان قطعی در شهر قم بوده، بعد از آن ۴ نفر در تهران مبتلا داریم که از ساکنان قم هستند یا سابقه مراوده و مراجعت به قم را داشته‌اند. در شهر اراک یک نمونه داشته‌ایم که از همکاران پزشک ما بوده‌اند. تا ظهر روز گذشته دو مورد از گیلان هم داشته‌ایم.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعات جدید هر روز ظهر در سایت منتشر می‌شود، تاکید کرد: امروز ظهر مجدداً آمار را بر اساس جمع بندی نهایی منتشر خواهیم کرد.

وی یادآور شد: موردی که مشاهده می‌شود این است که اغلب موارد تا امروز به نوعی یا از ساکنان شهر قم بوده‌اند یا در روزهای اخیر مراوده و سفری به قم داشته‌اند و این نشان می‌دهد کانون و محل ورود بیماری قم است که وارد کشور شده و به افرادی که در گزارش‌های روزانه خواهد آمد منتقل شده است.

حتی آزمایشگاه‌های معمول دولتی و بیمارستان‌ها کیت تشخیصی این بیماری را ندارند

جهانپور در پاسخ به اینکه آیا آزمایشگاه‌های خصوصی توان تشخیص بیماری کرونا را دارند، تصریح کرد: خیر، حتی آزمایشگاه‌های معمول دولتی و بیمارستان‌ها کیت تشخیصی این بیماری را ندارند. در کشورهایی که امکان تشخیص فراهم است از جمله کشور ما آزمایشگاه‌های محدود متولی انجام این آزمایش هستند تا به امروز دو آزمایشگاه داریم که به زودی سه تا می‌شود و نمونه‌های مشکوک در این آزمایشگاه‌ها تست خواهد شد. سایر آزمایشگاه‌ها کیت ندارند و برایشان مقدور نخواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه اگر کسی احساس کرد مشکوک به ابتلاء است و درخواست بررسی داشت چه‌کاری باید انجام دهد و همچنین ماجرای ویدئوهایی که منتشر شد چه بود، توضیح داد: درباره ویدئوهایی که منتشر شد افرادی که ویدئو ساخته بودند شناسایی شدند. موضوع این نیست که هر فردی احساس کند و شک کند و نگران شود بلافاصله از او نمونه آزمایشگاهی اخذ شود در هیچ کجای دنیا هم چنین روالی نیست. هر مریضی که علائم مشکوک یعنی علائم شبه آنفولانزا و شرح حال مشکوک که تا قبل از این مراوده با مسافری از چین یا مسافرت از چین بود اما حالا این تعریف در کشور ما تغییر کرده و هرکسی که شرح حال مشکوک یا مثبت داشته باشد شهرستان استان از او نمونه آزمایشگاهی اخذ و به آزمایشگاه مرجع از جمله پاستور ارسال می‌شود و گزارش به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه اعلام می‌شود. افرادی که به مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند و بگویند ما می‌خواهیم آزمایش بدهیم و هزینه را خودمان تقبل می‌کنیم چنین چیزی نیست.

مؤثرترین روش پیشگیری شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع است

وی درباره شیوه‌های جلوگیری از ابتلاء به این ویروس، اظهار داشت: اولین موضوع رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی است، مؤثرترین روش که سهل و ساده به نظر می‌رسد شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع است، قبل از خوردن هر خوراکی، بعد از برگشت از محل کار، محل تحصیل، استفاده از سرویس‌های بهداشتی، شستشوی مکرر دست‌ها به خصوص اینکه باید ۳۰ ثانیه طول بکشد و اصولی انجام شود، ضدعفونی کردن سطوح تماسی چون ماندگاری این ویروس خارج از بدن بالا است و وسایلی که ممکن است بین افراد رد و بدل شود و وسایلی که افراد مکرر لمس می‌کنند باید با ضدعفونی کننده‌های بر پایه الکلی ضدعفونی شود. پرهیز از دست دادن، روبوسی، در آغوش کشیدن و رفتارهای مهرورزانه‌ای که در فرهنگ ما شرقی‌ها بیشتر رایج است. این مهربانی‌ها را کم کنیم و سعی کنیم به خاطر اینکه سلامت خود و اطرافیان را دوست داریم از این موارد پرهیز کنیم.

وی درباره پرهیز غذایی گفت: هیچ یافته علمی متقنی مبنی بر اینکه ماده غذایی خاصی لزوماً بتواند پیشگیری کند وجود ندارد. رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود اما یافته علمی متقنی نیست و ادعاها بر مبنای شواهد و مدارک نیست و غذاها و گیاهان و سبزیجات و میوه و امثالهم که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد قاعدتاً در مقابله با هر بیماری از جمله این ویروس هم مؤثر خواهد بود.

جهانپور در پاسخ به اینکه با کسانی که ماسک، ژل‌های بهداشتی و دیگر اقلام مرتبط را به قیمت گزاف می‌فروشند چطور برخورد می‌کنید، گفت: برخورد که لزوماً دست وزارت بهداشت نیست ولی ما همکاری خوبی با تعزیرات، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی طی روزهای اخیر داشته‌ایم. ماسک هم که قبلاً مشمول قیمت گذاری نبود، مشمول شده است. قطعاً با هر مورد گران فروشی و احتکار ماسک برخورد قاطعانه خواهد شد و ما از هموطنان تقاضا داریم هرگونه مورد مشکوک به احتکار و گران فروشی را مشاهده کردند حتماً به همکاران ما در معاونت قضا و دارو، سازمان تعزیرات حکومتی یا دستگاه قضائی و انتظامی اطلاع بدهند، ان شاءالله پیگیری خواهد شد و انبارهای افرادی که ناجوانمردانه در شهر احتکار کرده‌اند برخورد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.