«کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند روز جمعه ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. 

در بیانیه FATF آمده است:ایران در لیست کشورهای پرخطر قرار می‎گیرد و اگر لوایح FATF را تصویب کند بعد از آن FATF برای تعلیق اقدامات متقابل تصمیم گیری می‌کند!

این بیانیه می افزاید: تا زمانی که ایران اقدامات لازم را برای برطرف کردن نواقص مشخص شده در رابطه با مقابله با تأمین مالی تروریسم در برنامه اقدام انجام دهد FATF همچنان نگران ریسک تأمین مالی تروریسم از ایران و تهدیدی است که این امر برای سیستم مالی بین المللی ایجاد می کند.

با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه مقام های آمریکایی نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند و نسبت به این تصمیم ابراز خرسندی کردند.

در همین راستا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار توئیتی  اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر اتخاد اقدامات تقابلی علیه ایران را ستود و همچنین مدعی شد که ایران باید همانند کشوری عادی رفتار کند!

در ادامه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یعنی مورگان اورتگاس با انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا،‌ در توئیتر خود نوشت: «کارگروه ویژه اقدام مالی» تصمیم درستی برای حفاظت از ساختار مالی بین المللی در برابر نظارت مالی سهل انگارانه ایران گرفت. این گروه از اعضای خود خواست تا اجرای اقدامات متقابل علیه ایران را تمدید کنند. ما از تصمیم «اف‌ای‌تی‌اف» برای اقدام قاطع تقدیر می کنیم.

تام کاتن سناتور تندرو و ضد ایرانی بدون اشاره به حمایت های گسترده ایالات متحده آمریکا از تروریسم با انتشار توئیتی به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف واکنش نشان داد و نوشت: «هرچه بکاری، همان را درو می‌کنی. جای خوشحالی است که می‌بینم جامعه جهانی رژیم ایران را به دلیل ادامه تامین مالی تروریسم و برنامه‌های پولشویی، در فهرست سیاه قرار داده است.»

 تد کروز از دیگر سناتورهای تندروی جمهوری خواه نیز با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از کارگروه اقدام مالی در قرار دادن ایران در لیست سیاه، بر تحریم کل سیستم مالی ایران تاکید کرد.

کروز در بیانیه خود آورده است: «توافق هسته‌ای فاجعه بار باراک اوباما، ایران را به سیستم مالی بین المللی دوباره مرتبط کرد و میلیاردها دلار پول به سمت حکومت ایران سرازیر کرد و به آنها هرچیزی که می‌خواستند، هدیه داد تا صرف حمایت از تروریسم و تکثیر سلاح کنند. من از مدت‌ها پیش از کارگروه اقدام مالی درخواست کرده بودم که اقدامات متقابل علیه ایران را اعمال کند، چرا که برای حمایت از سیستم مالی جهانی از اقدامات غیرقانونی ایران لازم است و از دولت دونالد ترامپ به خاطر استفاده از نفوذ خود برای دستیابی به این هدف قدردانی می‌کنم.» 

وی در ادامه بیانه خود آورده است، «تصمیم جدید کارگروه اقدام مالی نیاز به تحریم کل بخش مالی ایران را برای محافظت از بانکهای آسیب‌پذیر در سراسر جهان تقویت کرده است. من از سالها پیش برای تحریم ایران تلاش کرده‌ام و قصد دارم با همکارانم در کنگره و دولت آمریکا برای اجرای این تحریم‌ها کار کنم.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا نیز با ذوق زدگی از تصمیم کارگروه اقدام مالی در توئیتی نوشت: خبر خوشحال‌کننده از سوی FATF، اضافه شدن محدودیت‌های سخت برای تجارت و بانک‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند. این به درستی اجازه می‌دهد تا از ایران به مانند کره‌شمالی بررسی موشکافانه انجام شود. فشار حداکثری، زمانی کار می‌کند که به طور کامل اجرا شود.

 نام ایران در حالی به لیست سیاه اف ای تی اف وارد شد که چندی پیش لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر تلاش دولت برای عدم قطع روابط مالی بین المللی در خصوص پیامدهای بازگشت به فهرست سیاه FATF  گفته بود: در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی مشترک، تقریبا همه روابط پولی و مالی بین‌المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد.

او با بیان اینکه لوایح چهارگانه نگاه نظارتی و مشتورتی دارد و به دخالت در امور کشورها نمی‌انجامد، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ورود به اقتصاد بین‌المللی باید به این سیستم متصل شود.

 اما سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به این موضوع نیز اظهار داشت که یک سال و اندی بود ایران همه قوانین و مقررات مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا می کرد.

وی با بیان اینکه سازوکارهای بین المللی خاصیت های خوبی دارند و خاصیت های بدتری هم دارند، اظهار داشت: بردن ایران در لیست سیاه FATF علیرغم همه تلاشها در داخل کشور و همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم مراعات کنیم، صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به هر حال انگ پولشویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی چسبد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این هم از سیاسی کاری هایی است که در مکانیسم های بین المللی وجود دارد و کشورهایی مثل آمریکا و رژیم عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی با توجه نفوذهایی که در مکانیسم ها دارند، سعی می کنند با سیاسی گری جهت دهی کرده و این اتفاقات بیفتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.