«ولادیمیر باتیوک» گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توجه به مشکلاتی که در مورد استیضاح وی در کنگره آمریکا برای وی بروز کرده بوده طرح معامله قرن را پیشنهاد کرد.

وی افزود: در واقع معامله قرن، بهایی است که مردم فلسطین برای حل مشکلات ترامپ در کنگره آمریکا و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آینده باید بپردازند.

باتیوک با اشاره به ماهیت ضدفلسطینی طرح معامله قرن گفت: در این طرح اشغال سرزمین های فلسطین ازسوی اسراییل تایید شده است و مردم فلسطین از حقوق قانونی خود در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل محروم شده اند.

 رئیس مرکز تحقیقات ابعاد منطقه‌ای سیاست‌های نظامی آمریکا در انستیتو کانادا و آمریکا روسیه معتقد است که هر طرحی که متضمن حقوق مردم فلسطین به عنوان یکی از طرف های مناقشه نباشد، نمی تواند اجرا شود.

کارشناس روس با بیان اینکه آمریکا میانجی بیطرفی در حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل نیست، اظهار داشت: بهتر است اقدامات میانجی گرایانه در مساله فلسطین از طریق گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه باشد.

 به گفته باتیوک، معامله قرن باتوجه به اینکه بدون توجه به خواسته مردم فلسطین و بدون تایید گروه چهار خاورمیانه و اعضای شورای امنیت پیشنهاد شده است طرحی یکجانبه محسوب می شود که هیچ شانسی برای اجرای آن وجود ندارد.

گروه چهار میانجی گران خاورمیانه از روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تشکیل شده است. 

باتیوک گفت: به احتمال زیاد، ترامپ از این طرح برای پیروزی خود در انتخابات استفاده می کند اما چنین طرحی که از طرف کشورهای عربی و اسلامی رد شده است نمی تواند تحقق یابد و فشار و زورگویی و تلاش برای تطمیع برخی سیاستمداران نیز کارساز نخواهد بود.

 «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هشتم بهمن (بیست و هشتم ژانویه) در حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح ادعایی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است و مخالفت همه گروه‌های فلسطینی را به همراه داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.