در کل کشور سابقه نداشته است یک شورای ۱۰ نفره برای بودجه ای به ابعاد بیش از ۳۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان، تصمیم گیری کند ولی این مسئله بی سابقه امروز در شورای شهر تهران اتفاق افتاد و در نهایت، شورای شهر تهران افزودن بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان به لایحه تقدیمی شهرداری، مجوز داد تا بیش از ۳۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان از منابع شهری در سال آینده دریافت و هزینه شود. اتفاقی که تاکنون نیفتاده بود، چون در جلسات رای گیری شورای شهر تاکنون سابقه نداشته که تعداد اعضای غایب به ۷ نفر برسد.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی و آرش حسینی میلانی سه عضو شورای شهر بودند که بر اثر جلسه مشترک با شهردار منطقه ۱۳ که تست کرونای او مثبت شد، تا اطلاع ثانوی در جلسات شورای شهر حاضر نمی شوند. الهام فخاری، مرتضی الویری، ناهید خداکرمی وزهرا صدراعظم نوری هم ۴ عضوی بودند که در جلسه غیبت داشتند و به این ترتیب ۱۴ نفر از اعضای شورای شهر طبق قانون توانستند به جلسه رسمیت داده و تنها ۱۰ نفر از آنها با رای خود، کلیات بودجه سال آینده شهرداری تهران را تصویب کردند.

این مسئله بود که مورد اعتراض برخی اعضای شورای شهر هم واقع شد و حتی افشین حبیب زاده با اشاره به عدم حضور برخی از اعضای شورا که به لحاظ رعایت توصیه های پزشکی صورت گرفته، گفت: باتوجه به اینکه یک سوم از اعضای شورا در جلسه امروز حضور ندارند، و قرار است بودجه سال آینده شهرداری تهران بررسی شود، پیشنهاد می‌کنم جلسه بررسی بودجه بگونه‌ای مدیریت شود تا اعضای بیشتری حضور داشته باشند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید برای رسیدگی به لایحه بودجه شهرداری شرایط لازم را برای حضور حداکثری اعضای شورا فراهم کنیم، یا اینکه با توجه به رعایت مسائل بهداشتی جلسات به شیوه‌ای برگزار شود که نیاز به حضور فیزیکی عموم افراد نیز نباشد و بتوانند از طرق دیگر موضوع را دنبال کنند . شورای شهر تعطیل شدنی نیست و از آن طرف هم بودجه شهرداری باید در اسرع وقت بررسی شود. اما باید بگونه‌ای اتخاذ تصمیم شود تا اعضای بیشتری در شورا حضور داشته باشند.

بودجه ای برای محلات

یکی از اصلی ترین روشهای تنظیم بودجه برای سال آینده، اهمیت دادن به پروژه های کوچک مقیاس و محله ای است که درباره آن معاون مالی و توسعه نیروی انسانی شهردار تهران به تفصیل سخن گفته است ولی باید گفت بخش اعظم این بودجه مربوط به تکمیل ۱۰۴ پروژه اولویت دار شهرداری است که باعث می شود تا پایان سال ۱۳۹۹ تقریبا هیچ پروژه ای در تهران، بر زمین نمانده باشد.

سهم بودجه عمرانی در بودجه سال آینده شهرداری تهران ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نشان می دهد سهم بودجه سرمایه ای یا اقدامات عمرانی نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته و هزینه های جاری در بودجه سال ۹۹ نسبت به امسال با ۲۴ درصد کاهش روبرو بوده است.

همچنین قرار است ۳ هزار نفر از نیروهای رسمی شهرداری با سنوات خدمت بالا تشویق به بازنشستگی پیش از موعد شوند که این اولویت بودجه ای هم ردیف ۸۰۰ میلیاردی را در بودجه ای که به تصویب رسیدبه خود اختصاص داده است.

چرا ۴ نفر مخالف بودند؟

در بررسی کلیات بودجه شهرداری، ۴ نفر از اعضای حاضر در نشست مخالفت خود را بیان کردند. اصلی ترین دلیل مخالفان این بود که در شرایط آشفتگی اقتصادی و کاهش درآمدهای پایدار و حتی ناپایدار شهر تهران و وضعیت وخیم اقتصادی کشور، بودجه ای با این افزایش، قطعا تحقق پذیر نیست و در مقابل، شهرداری در صورتی که به امید دخل بیشتر، تعهدات جدید به وجود بیاورد با کسری بودجه و به تعبیری بدهی سنگین بیشتری مواجه خواهد شد.

آنها به این مسئله استناد کردند که در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته در مقابل شهرداری است و این که بودجه ای با این عظمت، اگر محقق نشود، باعث خواهد شد بدهی های شهرداری تهران باز هم افزایش یافته و دیگر امکان پرداخت این بدهی ها از محل درآمدهای مالوف و عادی شهرداری وجود ندارد.

در مقابل، موافقان بودجه به خصوص اعضای کمیسیون برنامه و بودجه معتقد بودند با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصدی که اقتصاد ایران با آن درگیر است در صورتی که رقم واقعی بودجه امسال را با سال گذشته بخواهیم قیاس کنیم با عدد حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسیم که نسبت به بودجه سال گذشته تهران، کاهش هم داشته است. به عبارت دیگر قدرت خرید بودجه فعلی، از قدرت اقتصادی بودجه سال گذشته کمتر است و اگر بخواهیم کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده به شهروندان را نسبت به سال گذشته تداوم دهیم، مجبور هستیم بودجه را با این میزان افزایش نسبت به پارسال تنظیم کنیم.

در این رابطه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در دفاع از بودجه ۹۹ شهرداری تهران گفت: چه پیشنهاد ۳۰ هزار میلیاردی که ۲۵درصد نسبت به سال گذشته افزوده شده، چه پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه که پیشنهاد ۳۱ هزار میلیاردی داده است، مورد بررسی قرار بگیرد، فراموش نکنیم بر اساس نرخ تورم سال آینده؛ تورم پیش بینی شده ۳۰تا ۴۰ درصد خواهد بود.

او گفت: اگر ارزش زمانی پول را در نظر بگیریم .همین بودجه پیشنهادی به ارزش ۲۴هزار میلیارد تومانی است که برای سال ۹۸ به تصویب رسانده ایم.  به همین دلیل عدد و رقم ها نباید ما را تحت تاثیر قرار بدهد. نکته دیگر اینکه در برنامه پنج ساله سوم توسعه مصوب کردیم، حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان منابع تهران باشد. اگر این رقم را تقسیم بر ۵ کنیم، به همین ۳۰هزار میلیارد تومان می رسیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر که در میانه راه این برنامه هستیم، عدد ۳۰ هزار میلیارد، رقم پرتی برای پیشبرد اهداف برنامه نیست. لذا معتقدم بودجه ارائه شده نکات قوت بسیاری دارد، که از آن میان می توان به پیش بینی بودجه برای پروژه های کوچک مقیاس، افزایش جدی برای سهم پروژه های تملک سرمایه ای است، که شاهد جهش جدی در پروژه های شهری خواهیم بود، افزایش جدی در پرداخت دیون شهرداری است، که در تبصره ها و ردیف دیده شده است. همچنین تمرکز بر پروژه های اولویت محور که به عنوان شورا در کمیسیون های مختلف تصویب کردیم و شهرداری روی آن تمرکز کرده است، اشاره کنیم.

رئیس پلیس: فریاد ما را شورای شهر نمی شنود

در حالی که اعضای شورای شهر مشغول چانه زنی برای بالابردن سطح بودجه شهرداری بودند، رئیس پلیس تهران بزرگ در گفتگوی خود با خبرنگاران از دست شورای شهر گلایه کرده و گفته این شورا به درخواست های مالی پلیس بی اعتناست و برای ساخت کلانتری در محلات شهر اقدامی نمی کند.

سردار حسین رحیمی در این باره گفت: من در صحن شورا هم گفته‌ام که میلیاردها تومان برای توسعه و آبادانی شهر هزینه می‌کنیم اما پای امنیت که به میان می‌آید، فقط حرفش را می‌زنیم. از اعضای شورا سوال کردم «بودجه‌ای که برای پیوست‌های امنیتی و انتظامی در شورا تصویب می‌کنید، چقدر است؟» البته خودم هم پاسخ آن را دادم که رقم این بودجه دقیقاً صفر است.

رحیمی تاکید کرد: امنیت، پایه و مبنا است ولی در عمل، هیچ‌گونه توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت نمی‌شود. در شرایطی که سرمایه‌گذاری در امنیت یعنی سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌ها. ۱۱ سال پیش هم در شورای عالی امنیت ملی و هم شورای امنیت تصویب شده است که برای تهران ۴۰ کلانتری ایجاد شود.

حسینی گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم بر اساس همین مصوبه، ساختارش را ایجاد کرده است؛ یعنی جذب نیرو داشته، خودرو، سلاح و دیگر لوازم مورد نیاز را تأمین کرده است اما همچنان هیچ کلانتری احداث نشده و فریاد ما به جایی نمی‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.