سراج‌الدین عارف‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مجموع تا پایان وقت اداری امروز تعداد نمونه‌های اخذ شده مشکوک به کرونا در استان به ۱۸ نمونه می‌رسد که البته ممکن است بعد از اعلام نتایج، همه آن‌ها آنفلوآنزا باشد.

وی با اشاره به اینکه جواب آزمایش بین سه روز تا یک هفته مشخص می‌شود، افزود: بدون توجه به اینکه نتایج آزمایش این افراد مثبت یا منفی است، باید در نظر بگیریم که استان آلوده است و اقدامات لازم را انجام دهیم؛ در غیر این صورت فرصت را از دست می‌دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تداوم تعطیلی مدارس استان، گفت: تاکنون روزهای یکشنبه و دوشنبه مدارس تعطیل‌شده و در جلسه بعدازظهر امروز کمیته سلامت استان، در خصوص تداوم تعطیلی مدارس در روزهای آینده تصمیم خواهیم گرفت.

عارف‌نیا گفت: همه بیمارستان‌ها ۱۰ درصد تخت‌های خود را تبدیل به بخش ایزوله تنفسی کردند. علاوه بر این، در هر یک از بیمارستان‌های ۵ آذر گرگان و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس، ۷۰ تخت ایزوله تنفسی ایجاد شده است. در صورت نیاز در بیمارستان‌های بندرگز، آق‌قلا و تأمین اجتماعی گرگان هم بخش‌های ویژه ایزوله در نظر گرفته خواهد شد که فعلاً نیازی به این کار دیده نشده است.

وی بابیان اینکه همه همایش‌ها و مراکز تجمعی در استان تعطیل‌شده است، گفت: تمامی بازارهای هفتگی در سطح استان تعطیل اعلام شده است.

عارف‌نیا اظهار کرد: هم استانی‌ها در این ایام، در هنگام ملاقات یکدیگر یا حضور در مراسمات عروسی و عزا، به هم دست ندهند و روبوسی نکنند. در هنگام مراجعه به امامزادگان نیز با کمی فاصله از ضریح اقدام به راز و نیاز کنند و اگر به ضریح هم دست زدند، بلافاصله اقدام به شست و شوی دست‌هایشان کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر شست و شوی مرتب دست‌ها، تصریح کرد: افراد در هنگام عطسه حتماً جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرند و تا رسیدن به شیر آب، دستشان را به‌صورت نزدیک نکنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک را تنها به افراد بیمار، خانواده بیمار، پرسنل درمانی و کسانی که وارد مراکز تجمعی می‌شوند، توصیه می‌کنیم.

عارف‌نیا گفت: مردم عادی که دسترسی به آب و صابون و مایع برای شست و شوی دست‌های خود دارند، نیاز به تهیه مایع ضدعفونی کننده ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: هم استانی‌ها می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی از طریق شماره ۰۱۷۳۱۵۰ سؤالات خود را در خصوص ویروس کرونا بپرسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.