به گزارش شبکه خبری الجزیره، کویت، بحرین، افغانستان و عراق روز دوشنبه اولین موارد ابتلا به این ویروس را اعلام کردند، ویروسی که شیوعش از چین آغاز شد.

کویت سه مورد ابتلا به این بیماری را گزارش داد، در حالی که بحرین و عراق هر یک، ۱ مورد ابتلا را مورد تائید قرار دادند و بدین ترتیب تعداد کشورهای واقع در خاورمیانه که به این ویروس آلوده شده اند، به ۸ کشور رسید.

براساس این گزارش، در پی اعلام مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران، ترکیه، پاکستان و ارمنستان مرزهایشان را به روی ایران بستند.

طبق اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، ۱۵۰ مورد مرگ جدید در این کشور در روز یکشنبه بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش شد و بدین ترتیب رقم کلی مرگ و میر در این کشور به ۲ هزار و ۵۹۲ نفر از میان ۷۷ هزار و ۱۵۰ مورد ابتلا در چین رسید.

کره جنوبی نیز موارد ابتلا به ویروس کرونا را ۸۳۳ نفر اعلام کرد و مرگ ۷ نفر بر اثر آن مورد تائید قرار گرفت.

در ایتالیا نیز ابتلای بیش از ۲۰۰ نفر و مرگ ۵ نفر در شمال این کشور گزارش شد، امری که منجر به اعلام وضعیت فوق العاده در اروپا شد.

براساس این گزارش، مقام های پاکستانی گفتند که دستکم ۲۰۰ نفر را در نزدیکی مرز ایران قرنطینه کرده اند.

مقام های وزارت بهداشت عراق اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را تائید کردند.

عراق به درخواست کویت، مرز خود با کویت را به روی مسافران و اقلام تجاری بست. عراق روز شنبه ممنوعیت ورود شهروندان غیرعراقی از ایران را تمدید کرد.

کویت اعلام کرد که سه نفر در این کشور از جمله یک شهروند سعودی، به ویروس کرونا آلوده شده اند.

الجزیره در ادامه این گزارش به موارد ابتلا در ایران پرداخت و نوشت: ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که ۱۲ نفر در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و ۶۱ نفر آلوده شده اند. وی ادعای طرح شده از سوی یک نماینده مجلس مبنی بر جان باختن ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری را رد کرد.

نماینده مجلس از شهر قم گفت که ۵۰ نفر در این شهر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند.

«درسا جباری» گزارشگر الجزیره از تهران نیز گزارش داد: این نماینده، وزارت بهداشت ایران را متهم به عدم شفافیت در مورد آمار مرگ و میر کرده و مدعی است که بیش از ۵۰ نفر بر اثر ابتلا در قم جان سپرده اند.

براساس این گزارش، چین در حالی که برای مهار شیوع کرونا می جنگد، جلسه سالانه پارلمان خود را به تعویق انداخته است. قرار است کمیته کنگره خلق چین در مورد تاریخ جدید این جلسه تصمیم گیری کند.

وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که پکن درنظر ندارد برای کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن توصیه های مسافرتی صادر کند.

در همین حال، کمیته ارشد قانونگذاری چین در حال بررسی طرحی است که به موجب آن، تجارت و مصرف همه نوع حیوان وحشی در این کشور ممنوع شود.

در این میان، چین تاکید کرد که به افراد سالمی که شهروند شهر ووهان این کشور هستند، اجازه می دهد این شهر را ترک کنند. ووهان شهری است که شیوع ویروس کرونا از آنجا آغاز شد.

چهار استان چین نیز روز دوشنبه از شدت تمهیدات پاسخگویی اورژانسی به شیوع ویروس کرونا کاستند.

با گسترش این بیماری در ایتالیا، «استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که محدودیت های مسافرتی در منطقه شنگن باید متناسب و همکاهنگ در میان کشورهای عضو باشد.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی تا این لحظه توصیه اعمال محدودیت مسافرتی یا تجاری را صادر نکرده است.

در همین حال، کره جنوبی آغاز فصل جدید لیگ حرفه ای فوتبال خود را به دلیل موارد ابتلا در این کشور به تعویق انداخت. قرار بود مسابقات این لیگ روز شنبه آغاز شود.

مقام های بهداشتی کره جنوبی ۷۰ مورد ابتلای جدید به کرونا را گزارش دادند که بدین ترتیب مجموع رقم موارد ابتلا در این کشور به ۸۳۳ نفر رسیده است.

«فیروزالدین فیروز» وزیر صحت عامه افغانستان نیز با اشاره به اینکه یکی از سه مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در ولایت هرات مثبت گزارش شده است، در این ولایت وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

از فرانسه نیز گزارش می رسد که این کشور نیازی به بستن مرزهای خود با ایتالیا به رغم گسترش این بیماری در ایتالیا مشاهده نکرده است.

وزیر بهداشت فرانسه گفت که به زودی با همتایان اروپایی خود در مورد بررسی بهترین روش ها برای برخورد با خطر شیوع این ویروس در اروپا گفت و گو می کند.

به گزارش الجزیره، قطر از مسافران ورودی به این کشور از ایران و کره جنوبی خواسته است به مدت ۱۴ روز در خانه یا مراکز قرنطینه بمانند. هنوز مورد تائید شده ای از ابتلا در قطر گزارش نشده است.

لبنان نیز از والدین کودکانی که به تازگی از کشورهای آلوده به ویروس سفر کرده اند، خواسته است فرزندان خود را به مدت ۱۵ روز به مدرسه نفرستند.

در این میان، وزارت کشور اتریش اعلام کرد که این کشور از ورود یک قطار از ایتالیا به اتریش به ظن وجود دو مسافر آلوده به ویروس در آن خودداری کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.