رویترز گزارش داد، تلما آلدانا، دادستان سابق گواتمالا و نامزد انتخابات اخیر این کشور در حالی این مساله را مطرح کرده که دادستان‌ فعلی کشورش درخواست استرداد را برای وی به اتهام یکسری بی‌نظمی‌های مربوط به دوران فعالیتش به عنوان دادستان کل گواتمالا به واشنگتن ارائه کرده‌اند.

وی اعلام کرد: این خبر بسیار خوبی برای من و دادستان‌های شجاعی است که در گواتمالا و سایر کشورها برای برقراری عدالت در جهان مبارزه می‌کنند. این مساله به من آرامش می‌دهد.

دادستان سابق گواتمالا که اکنون در ایالات متحده به سر می‌برد با دو اتهام مربوط به بی‌نظمی‌ها در دوران فعالیتش روبروست که مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ می‌شود.

تلما آلدانا که دادستان مقابله با فساد در کشورش محسوب می‌شد و به افشای پرونده‌های مربوط به فساد کمک کرد که به محکومیت و حبس اوتو پرز مولینا، رئیس جمهور سابق این کشور آمریکای جنوبی منجر شد.

وی همچنین از کمیسیون بین المللی سازمان ملل علیه مصونیت از مجازات در گواتمالا حمایت می‌کند.

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم مربوط به اعطای پناهندگی به این دادستان سابق گواتمالایی را در توییتر منتشر کرد و نوشت: این دادستان، "مبارز در راه عدالت" است و این یک "پیروزی بزرگ" برای مقابله بین المللی علیه فساد محسوب می‌شود.

سال گذشته میلادی دادستان سابق گواتمالا از شرکت و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش منع شد که علت آن هم صدور حکم دستگیری علیه وی به اتهام پرونده فساد محسوب می‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.