رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به حمایت حداکثری روسیه از دولت سوریه در موضوع ادلب گفت: واقعیت این است که به رغم انکار آن‌ها می‌بینیم که ما مجبور به این مبارزه نیستیم، بلکه محکوم به آنیم.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز سه‌شنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه پیش از سفر به جمهوری آذربایجان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه روسیه به حمایت حداکثری از دولت سوریه می‌پردازد، افزود: روسیه منکر حمایت از ارتش سوریه است. اما فعالیتمان در ادلب به دلیل سرنوشت ماست. ما محکوم به ماندن در ادلب هستیم.

وی بدون اشاره به حضور غیرقانونی ارتش ترکیه در بخش‌های شمالی سوریه، از سفر هیئت روسیه به ترکیه برای انجام مذاکرات در مورد ادلب در روز ۷ اسفند خبر داد و افزود: مذاکرات با پوتین در بالاترین سطح برای تعیین نقشه راه و ارزیابی کاستی‌ها همچنان ادامه دارد.

اردوغان همچنین از احتمال دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ۵ مارس (۱۵ اسفند) خبر داد.

مرزهایمان را با ایران جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بستیم

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه سخنان خود ادعا کرد که مرزهای ترکیه با ایران به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت کشورمان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت مرزهایمان با ایران را ببندیم. ما باید برای جلوگیری از شیوع کرونا این اقدام را انجام می دادیم.

اردوغان افزود: تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از ویروس کرونا را اتخاذ کردیم. در صورت نیاز مجبوریم با هر کشوری مرزهای خودمان را ببندیم.

در همین راستا دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و مولود چاووش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای وی در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به کرونا و راه‌های مقابله با آن گفت‌ وگو کردند.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه عصر دوشنبه در گفت‌ وگویی تلفنی، آخرین تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا و در منطقه و راه‌های مقابله با آن و لزوم حفظ و تقویت مراودات مشترک با رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۶۴ و تعداد افراد فوت شده به ۱5 نفر رسیده است.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت و درمان ترکیه دوشنبه گفت: ترکیه با تمامی امکانات خود در مبارزه با ویروس کرونا در کنار ایران است.

وی با اشاره به تعطیلی مرزهای زمینی، خط آهن و هوایی ترکیه با ایران، گفت: به دلیل تشدید در تعداد مبتلایان ترکیه مرزهای خود را ایران را به طور موقت مسدود کرده اما آنکارا با تمامی امکانات خود در کنار ایران است.

ویروس کرونا تاکنون دستکم ۷۹ هزار و ۳۰۰ نفر را در بیش از ۳۰ کشور مبتلا کرده است. این ویروس همچنین بیش از ۲ هزار و ۶۲۰ قربانی نیز گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.