ایالات متحده آمریکا پس از سالها حمایت از تروریستها در سوریه، اواخر آذر سال جاری قانونی موسوم به «قانون سزار» را تصویب کرد تا پس از قطع امید از اشغال خاک سوریه، این بار مانع از بازسازی این کشور شود.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به بررسی این طرح و سایر اقدامات مرتبط آمریکا با طرح مذکور پرداخت و نوشت،راهبرد جدید آمریکا علیه سوریه، شامل مجموعه اقدامات نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی است تا به زعم خود، دولت سوریه را به مدت چند سال، منزوی کند.

به گزارش این روزنامه، این قانون، اواسط جولای (اواخر تیر) اجرایی خواهد شد و بر اساس آن، هر طرف، نهاد یا کشوری که در بازسازی سوریه سهیم باشد، شامل تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در مقابل، دمشق با حمایت همپیمانان خود، عملیاتی را برای بازپسگیری دو مسیر اصلی حلب-دمشق و حلب-لاذقیه آغاز کرده است تا «شریانهای اقتصادی خود را باز کرده و آثار تحریم را کاهش دهد». افزون بر این، روسیه نیز در تلاش است که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

الشرق الاوسط با اشاره به تماس مداوم آمریکا با کشورهای اروپایی و منطقه برای ممانعت از تحرکات روسیه جهت عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای اروپایی و منطقه، گزارش داد، واشنگتن برای این کار، سراغ چند کشور رفته است. مسئولان آمریکایی نیز مدعی هستند که خواستار «تغییر نظام سوریه نیستند، بلکه در پی تغییر رفتار هستند».

به گزارش این روزنامه، این ادعای مسئولان آمریکا به این معناست که سوریه، تهدیدی برای همپیمانان واشنگتن در منطقه نباشد، ولی از آنجایی که آمریکا فکر می‌کند، دمشق چنین اقدامی انجام نخواهد داد، تصمیم گرفته است، فشارها را بر سوریه افزایش دهد.

بنا بر این گزارش، آمریکا برای اجرای برنامه‌های خود علیه سوریه از راههای اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و سیاسی استفاده خواهد کرد. راهکار اقتصادی آمریکا، اجرای قانون سزار است. بر اساس این قانون، تحریم‌ها علیه سوریه به مدت پنج سال اجرا خواهد شد و هر طرفی که با سوریه همکاری داشته باشد، تحت شدیدترین تحریمها قرار خواهد گرفت.

از نظر سیاسی نیز آمریکا روابط خود را با تروریست‌های موسوم به «معارضان سیاسی» تقویت کرده و به هماهنگی با کشورهای حامی این تروریستها از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، مصر و اردن ادامه خواهد داد. در زمینه دیپلماسی نیز آمریکا به تماسهای خود با کشورهای اروپایی ادامه می‌دهد تا هیچ‌گونه عادی‌سازی در روابط بین دمشق و اروپا حاصل نشود.

 اما در خصوص مسائل نظامی، اقداماتی را انجام خواهد داد که عبارتست از: تداوم حضور نظامی زمینی در شرق فرات، ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حمایت از عناصر کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ممانعت از تسلط ارتش سوریه بر مناطق شرقی این کشور که منابع نفتی در آن وجود دارد، تداوم حضور در پایگاه «التنف»، حمایت لجستیک از عملیاتهای ویژه «ائتلاف» موسوم به ضد داعش یا رژیم صهیونیستی و مقابله با نیروهای سوری و روس در ادلب.

این روزنامه سعودی مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا به منزله «آسانسوری است که به سمت بالا حرکت می‌کند و به سختی می‌تواند آن را پایین آورد. به همین دلیل باید گفت که عملیات چهاروجهی آمریکا، باعث خواهد شد که سوریه منزوی شود و باید منتظر تغییری ماند که شاید چند سال دیگر رخ دهد».

این گزارش در حالی منتشر شده است که نیروهای ارتش سوریه در حال حاضر در استان‌های ادلب و حلب به عملیات خود ادامه می‌دهند و طی روزهای گذشته مناطق زیادی را از تروریست‌های تحت حمایت آمریکا و عربستان پس گرفته‌اند.

مسئولان سوری تأکید دارند که سراسر خاک خود را از وجود اشغالگران پاکسازی خواهند کرد. آنان می‌گویند که پس از آزادسازی ادلب، سراغ نظامیان آمریکا در شرق این شکور خواهند رفت و آنان را بیرون خواهند راند.

درباره مناطق اشغالی آمریکا در شرق سوریه نیز مردم این منطقه اخیرا، وارد فاز مقابله با نظامیان تروریست آمریکایی شده‌اند و به تازگی دو نفر از نظامیان آمریکا را از پای درآوردند(+)؛ اقدامی که شاید تلنگری برای پایان اشغالگری آمریکا در این قسمت مهم از خاک سوریه باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.