وی که در جریان دیدار با نمایندگان حزب عدالت و توسعه سخن می گفت با اشاره به این که آنکارا چشمداشتی به خاک سوریه ندارد و فقط در فکر ایجاد صلح است ، ابراز امیدواری کرد که مشکلات استفاده از حریم هوایی در ادلب نیز به زودی برطرف شود.

اظهارات اخیر رییس جمهوری ترکیه در حالی بیان می شود که تنش های بین آنکارا – دمشق به دنبال تصمیم سوریه برای آزادسازی استان اشغالی ادلب در شمال غرب این کشور به بالاترین حد خود رسیده است و در صورت عدم ورود برخی طرف های بین المللی می توان بزودی شاهد جنگی جدید در منطقه بین سوریه  و ترکیه بود.

تنش ها به دنبال پیشروی های ارتش سوریه و محاصره شماری از برج های دیده بانی ارتش ترکیه در بین تروریست ها در ادلب و ادامه عملیات ارتش سوریه افزایش یافت و در این ارتباط دو طرف تاکنون مواضع یکدیگر را گلوله باران کرده و در جریان آن بر اساس اخبار منتشره شماری از نظامیان دو طرف کشته و یا زخمی شده اند.

ترکیه در جریان ایجاد دو منطقه در شمال سوریه برای انتقال تروریست ها از سراسر سوریه اقدام به ایجاد ۱۲ برج دیده بانی در حلب و ادلب کرد. از نظر سوریه این برج ها بیش از آنکه بر فعالیت های تروریست ها نظارت کند بیشتر در خدمت آنان است و مهمات ، تسلیحات نظامی و اطلاعات در اختیار تروریست ها قرار می دهد.

ارتش سوریه در دو ماه گذشته در جریان تصمیم این کشور برای آزادسازی باقیمانده مناطق اشغالی از دست تروریست های مورد حمایت برخی کشورهای همسایه ، غربی و عربی در کنار رژیم صهیونیستی موفق به آزادی بیش از ۲۳۰ شهر ، منطقه ، روستا و شهرک در دو استان حلب و ادلب در شمال سوریه شده است .

نیروهای سوری در ادامه عملیات خود در این دو استان مهم سوریه در روزهای اخیر نیز  برخی مناطق باقیمانده را تصرف و به اشغال آنها پایان دادند و اکنون به دنبال تثبیت مواضع خود در برابر تروریست ها و پاکسازی مناطق  آزاد شده از وجود مین ها و تله های انفجاری هستند تا رفته رفته زمینه برای بازگشت سوری های آواره به منازل خود فراهم شود.

در همین حال به دنبال آزادی سازی مناطق مزبور در هفته گذشته فرودگاه بین المللی حلب و جاده بین المللی حلب به دمشق و درعا نیز پس از ۸ سال بسته بودن بازگشایی شده است و همه  اینها حاکی از تصمیم دمشق برای از سرگیری برخی فعالیت های تجاری در حلب به عنوان پایتخت اقتصادی این کشور است.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز هفته گذشته به دنبال آزادی مناطق  اشغالی سوریه در حلب و ادلب و خارج شدن مناطق مسکونی حلب از تیررس خمپاره های تروریست ها تاکید کرد که نبرد برای آزادسازی ادلب با وجود هیاهو و جنجال آفرینی‌ها که از شمال به گوش می‌رسد، ادامه خواهد یافت.

وی که در یک نطق تلویزیونی به مناسبت پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه و آزادسازی کامل شهر حلب سخنرانی می‌کرد، افزود:  عملیات آزادسازی حومه حلب و ادلب بدون توجه به «سر و صدها» و هیاهویی که از شمال (ترکیه) شنیده می‌شود، ادامه خواهد یافت؛ همچنان که عملیات آزادسازی تمام خاک سوریه و شکست کامل تروریست‌ها و برقراری ثبات نیز ادامه می‌یابد.

به دنبال اظهارات اسد فرماندهی ارتش سوریه هم با صدور بیانیه ای در ارتباط با تحولات اخیر در شمال غرب این کشور تاکید کرد که حضور نیروهای ترکیه غیر قانونی و یک اقدام خصمانه است و ارتش آمادگی کامل و بلافاصله برای پاسخ به هرگونه حمله از طرف این نیروها علیه نظامیان خود را دارد.

در این بیانیه تاکید شده است که ارتش جمهوری عربی سوریه همچنان وظیفه ملی خود برای دفاع از سرزمین سوریه و از بین بردن گروه های تروریستی که به مناطق غیرنظامی و شهروندان ساکن در آن در منطقه کاهش تنش در ادلب حمله و غیرنظامیان در شهر سراقب و منطقه تل طوقان را به عنوان سپرهای انسانی استفاده می کنند ، ادامه می دهد.

واقعیت آن است که برخی کشورهای همسایه سوریه در ۱۰ سال گذشته از تروریست ها در سراسر این کشور حمایت کرده اند و اکنون ادلب ایستگاه آخر تروریست های باقیمانده و شکست خورده در سوریه است که در صورت تصرف این استان که ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد ، می توان گفت که سوریه جشن خود را برای شکست تروریست ها پس از ۱۰ سال جنگ و درگیری برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر ترکیه به عنوان یکی از حامیان تروریست ها در روزهای اخیر بشدت از فرار آنان به خاک خود با توجه به این که دست بسیاری از آنان به خون مردم سوریه آلوده شده ، نگران است و در صورت  ورود آنان به خاک ترکیه در آینده باید شاهد انواع ناامنی ها و فعالیت های تروریستی باشد.

در هفته های اخیر شماری از این تروریست ها به دنبال ورود نیروهای ترکیه به لیبی با هواپیما به این کشور اعزام شدند تا در معادلات منطقه ای در شمال افریقا نقش آفرینی کنند ولی همچنان شمار زیادی از آنان به خصوص تروریست های ترکستانی و ایغورها در ادلب باقی مانده اند که به دنبال هر اقدامی مجبور به کشته شدن در برابر ارتش سوریه و یا فرار به ترکیه هستند.

در چنین وضعیتی ترکیه تنها راه را اعزام نیروهای نظامی خود به ادلب برای دادن روحیه به تروریست ها و حفظ آنان در این شهر به منظور جلوگیری از آوارگی و فرار تروریست ها می داند و اظهارات اخیر اردوغان نیز در این راستا  قابل ارزیابی است.

بر اساس اخبار منتشر بیشتر افرادی که در ادلب اکنون در حال فرار به همراه خانواده به ترکیه هستند ، تروریست  هایی می باشند که اکنون متوجه این موضوع شده اند که در صورت ورود ارتش سوریه به بقیه مناطق اشغالی ادلب جایی برای آنان با توجه به جنایات هایشان در سال های اخیر نیست و بهتر است قبل از رسیدن ارتش سوریه به ترکیه فرار کنند.

سخن آخر این که با توجه به افزایش شدید تنش ها و بالا گرفتن تهدیدهای لفظی دو کشور ترکیه و سوریه می توان پیش بینی کرد که منطقه بزودی شاهد یک جنگ جدید بین دو طرف باشد که این موضوع در صورت عدم ورود برخی طرف ها منطقه را با یک بحران جدید مواجه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.