ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که قرار است «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو فردا (شنبه، ۱۰ حوت) برای اعلام  تعهدات جامعه‌ جهانی با دولت افغانستان به کابل سفر کنند. 

«صدیق صدیقی» سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان امروز گفت که وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو پس از دیدار با رییس‌جمهور غنی در پیوند به این تعهدات یک اعلامیه مشترک نیز صادر می‌کنند.

همزمان با آن قرار است که فردا توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان فردا در قطر به امضا برسد. بی‌بی‌سی فارسی به نقل از سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که در مراسم امضای این توافق‌نامه وزیران خارجه و نمایندگان ویژه‌ی حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی شرکت می‌کنند.

صدیق صدیقی نیز از امضای این موافقت‌نامه ابراز امیدواری کرده و آن را یک گام مثبت برای آغاز گفت‌وگوهای گروه طالبان و دولت افغانستان خواند. او افزود: «نشست قطر یک گام مثبت است برای تسهیل پروسه‌ صلح و ختم جنگ در افغانستان و امیدواریم که منتج به مذاکرات مستقیم طالبان و حکومت افغانستان شود تا بالااخره جنگ چندین ساله‌ی طالبان پایان یابد.»

در همین راستا، دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که قرار است وزیران خارجه و نمایندگان ویژه حدود سی کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در مراسم امضای توافق‌نامه میان این گروه و آمریکا فردا (شنبه ۲۹ فوریه) شرکت کنند. هنوز دولت‌های آمریکا و افغانستان در مورد این خبر اظهار نظری نکرده‌اند و فهرست اشتراک کنندگان در این مراسم هم اعلام نشده است.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، به بی‌بی‌سی گفت این توافق نامه آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان را رقم خواهد زد.

این توافق زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و گفتگوهای بین‌الافغانی را فراهم خواهد ساخت.

هرچند جزییات دقیق این توافقنامه منتشر نشده ولی منابع دخیل در این مذاکرات می‌گویند درست پس از امضای این توافق‌نامه مرحله بعدی کاهش خشونت‌ها آغاز و آمادگی برای برگزاری گفتگوهای بین‌الافغانی تا دو هفته دیگر در یکی از کشورهای اروپایی گرفته خواهد شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.