سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژان آسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: همه بازیگران خارجی باید به منظور کاهش تنش‌ها در سوریه تشریک مساعی و همکاری کنند تا اینکه مانع ایجاد بحران شوند.

وی افزود: این مساله را در گفت وگو با شرکای ما از اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده امریکا در چارچوب روابط دوجانبه هدف گیری کردیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: اهمیت دارد که این درک برای ضرورت همکاری در همه مرحله ها وجود داشته باشد و نه فقط زمانی که صاعقه (وضعیت بحرانی) رخ می دهد.  

 لاوروف ادامه داد: شرکای غربی ما باید به منافع همه طرف های درگیر در این مناقشه (مناقشه در سوریه) و نه فقط منافع ژئوپلیتیکی خود توجه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه سپس کشته شدن شماری از نظامیان ترکیه در جریان حمله هوایی سوریه به مراکز تروریست ها در ادلب را به دولت ترکیه تسلیت گفت.

لاوروف متذکر شد که اگر توافق ها بین مسکو و آنکارا در مورد ادلب بطور کامل اجرا می‌شد، تراژدی‌هایی همچون کشته شدن نظامیان ترکیه رخ نمی‌داد.

وی همچنین بدون ذکر جزییات به گفت وگوی تلفنی امروز ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه اشاره کرد.

وی افزود: بار دیگر بر لزوم اجرای توافق مهم درباره ادلب تاکید می‌کنم که تروریست‌ها از مخالفان باید جدا دیده شوند تا نتوانند به مواضع نظامیان سوریه و مناطق اطراف ادلب و پایگاه حمیمم روسیه حمله کنند.

 دیده بان حقوق بشر سوریه پنجشنبه اعلام کرد که دستکم ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی در حومه ادلب کشته شدند.

به گزارش المیادین، دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود: کاروان نیروهای نظامی ترکیه در منطقه جبل الزوایه واقع در حومه ادلب هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، دستکم ۳۴ نظامی ترکیه کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

در هفته های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری آن با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه های تروریستی بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.