محمدرضا شانه ساز روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چند ده میلیون ماسک خارجی طی امروز و یکی، دو روز آینده وارد کشور می شود و به سرعت با اولویت مراکز بهداشتی- درمانی و بعد داروخانه ها در کشور توزیع می شود و بعد از آن هم به بخش صنایع داده می شود.

وی ادامه داد: جلسه مفصلی نیز با تولیدکنندگان ماسک برگزار کردیم. یکسری مطالبات و خواسته هایی داشتند که با همکاری وزارت صنعت، مشکلات آنها بر طرف شد. سازمان غذا و دارو نیز هر مشکل و مانعی در مسیر تولید ماسک باشد بر می دارد و هر چقدر که تولیدکنندگان ماسک در کشور تولید داشته باشند به صورت تضمین شده از آنها خریدار می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از ماسک های تولید شده را هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت به صورت متمرکز خریداری می کند تا در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها توزیع کند و بقیه ماسک های تولیدی نیز از طریق شرکت های پخش رسمی در داروخانه ها توزیع می شود تا همه مردم دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته تولیدات ماسک که در کشور وجود و حتی بیش از ۲۰ درصد نیز افزایش تولید داشتیم اما این ماسک ها با اولویت مراکز بهداشتی- درمانی توزیع شد و خرید و فروش آن در داروخانه ها ممنوع شده بود چون بیماران بستری در بیمارستانها و کادر پزشکی و پرستاری بیشتر به ماسک نیاز داشتند و گلایه هایی هم داشتند که این مشکل بر طرف شد.

شانه ساز افزود: اما با افزایش تولید و نیز واردات ماسک به کشور، ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه ها برداشته شد و بعد از خرید متمرکز ماسک توسط هیات امنای ارزی، بقیه ماسک های تولیدی و وارداتی به شرکت های پخش داده می شود تا در داروخانه ها توزیع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر تولیدات داخلی حجم قابل توجه چند ده میلیونی ماسک نیز از کشورها و منابع مختلف خریداری شده و به مرور وارد کشور می شود و برای توزیع عمومی از طریق شرکت های پخش رسمی در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: اولویت توزیع ماسک در هفته گذشته مراکز بهداشتی-درمانی و توزیع رایگان در استانهایی مثل قم و گیلان بود که بیشتر درگیر بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید بودند اما با اجازه وزیر بهداشت ماسک های تولیدی و وارداتی در هفته جاری وارد داروخانه ها می شود. این ماسک ها از انواع مختلف است و ماسک های سه لایه و N۹۵ را شامل می شود و با قیمتی که وزارت بهداشت تعیین می کند توزیع می شود.

شانه ساز گفت: با توجه به اینکه ماسک ها انواع مختلفی دارند و از منابع و کشورهای مختلفی تهیه می شوند ممکن است قیمت های متفاوتی داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد تولید ماسک نسبت به وضعیت معمول و قبل از مساله ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. تولیدات داخلی به طور کامل خریداری و در مراکز - بهداشتی- درمانی توزیع شد اما با توجه به نیاز کشور و شرایط فوق العاده ای که ایجاد شد با اینکه تولیدکنندگان ماسک با ۱۲۰ درصد ظرفیت مشغول تولید هستند اما واردات ماسک نیز انجام شد و این هفته با توزیع آن در کشور مشکل کمبود ماسک بر طرف می شود.

افزایش تولید محلول های ضدعفونی 

شانه ساز گفت: تولید ژل و محلول های ضدعفونی هم با اختیاری که به دانشگاههای علوم پزشکی برای صدور مجوز داده شده،افزایش می یابد و به میزان کافی طی روزهای آینده تولید و توزیع می شود. با تفویض اختیاری که به معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی داده ایم، دانشگاههای علوم پزشکی می توانند هر اقدامی که برای سرعت بخشیدن به تولید ژل و محلول های ضدعفونی لازم است از جمله افزایش تولید و توزیع الکل انجام دهند. اقداماتی که در گذشته به طور معمول زمان بر بود و حتما باید در ستاد سازمان غذا و دارو مجوزهای آن صادر می شد اما در شرایط فعلی با آموزشی که داده شده در استانها انجام می شود تا کمبود این اقلام به سرعت بر طرف شود.

وی گفت: برای افزایش تولید این محصولات به برخی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مجوز داده شده است که محصولات خود را تغییر دهند و محلول و ژل ضدعفونی تولید کنند تا کمبود این اقلام بر طرف شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته توزیع ژل و محول های ضدعفونی کننده زیر نظر ستاد سازمان غذا و دارو و هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت انجام می شود تا تعادل در توزیع این اقلام وجود داشته باشد و این طور نباشد که چون کارخانه تولید یک محصول در یک استان است، آن استان ذخایر طویل المدت چند ماهه داشته باشد و به استان دیگر نرسد. وزیر بهداشت هم با دستگاههای قضایی و نظارتی هماهنگ کرده است که توزیع محلول و ژل های ضدعفونی با هماهنگی سازمان غذا و دارو انجام شود و تخلفی صورت نگیرد.

شانه ساز در مورد کیت تشخیص بیماری ناشی از کرونا نیز گفت: در مورد کیت تشخیصی نیز پیشنهادهای خوبی برای واردات داریم که در حال بررسی است. ضمن اینکه تولید داخل آن نیز مراحل نهایی را طی می کند و اگر تاییدیه های لازم را از وزارت بهداشت بگیرد. کیت تشخیصی تولید داخل را نیز خواهیم داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.