دکتر رضا چمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این آمار مربوط به افرادی است که نمونه آزمایش آنها به تهران ارسال و جواب تست آن مثبت بوده است.

وی ادامه داد: تعداد موارد مثبت قطعی کروناویروس در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه که شامل دو شهرستان شاهرود و میامی است ۶ نفر است.

وی از ارسال نمونه‌های مشکوک به کرونای این شهرستان‌ها به تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری شهروندان در رعایت توصیه‌های پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود با اذعان به اینکه کاستن از تجمعات، گردهمایی‌ها و هر آنچه به افزایش تراکم می‌انجامد می‌تواند به پیشگیری از فراگیرتر شدن کروناویروس کمک کند ادامه داد: از عموم هم‌استانی‌ها و هموطنان می‌خواهیم که با پیوستن به پویش در خانه بمانیم ما را در کنترل این بیماری و جلوگیری از همه‌گیری آن بیش از پیش یاری دهند.

این پزشک فوق تخصص اپیدمیولوژی بر جدی گرفتن آموزش‌ها به عنوان یک ضرورت تاکید و تصریح کرد: مهمترین راهکار برای پیشگیری و مقابله با کروناویروس و هر ویروس دیگری اصل خودمراقبتی است و در خودمراقبتی محافظت از ترشحات ناشی از سرفه و عطسه و تلاش برای کاستن از سطح آلودگی محیط می‌تواند به پیشگیری بهتر و مقابله با شیوع این ویروس کمک کند.

وی بر پرهیز از تماس با سطوح آلوده تاکید و خاطرنشان کرد: از آنجا که سطح آلوده ممکن است به عنوان واسط در انتقال این ویروس عمل کند لذا کاستن از سطح تماس و مهمتر از آن شست‌وشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از آدابی همچون دست دادن، روبوسی و... می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود با اشاره به بار روانی ناشی از این بیماری، خاطرنشان کرد: وجود استرس و عدم اعتماد به نفس به مرور به تضعیف سیستم ایمنی بدن انجامیده و قدرت مقابله با ویروس را در بدن فرد کاهش می‌دهد و در نتیجه این استرس و بحث روانی شیوع ویروس می‌تواند به فراگیری بیشتر ویروس و افزایش خطر بیانجامد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: دست نزدن به چشم، بینی و دهان، رعایت فاصله یک تا ۱.۵ متری با افراد  و خخصوصا افرادی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را دارند و کنترل ترشحات تنفسی از جمله اصول خود مراقبتی است که با رعایت آن می‌توان از خطر آلودگی به این ویروس تا حد زیادی دور ماند.

دکتر چمن بر ضرورت پرهیز از تماس با دیگران و به خصوص با افرادی که علائم سرماخودگی را دارند تاکید و اضافه کرد: باید تا حد امکان از تجمعات انسانی و گردهمایی‌ها و نشست و برخاست‌ها کاسته شود. چرا که هر چه ازدحام افراد بیشتر باشد تماس‌ها نیز بیشتر و در نتیجه شرایط برای انتقال بیشتر فراهم خواهد شد .

به گزارش ایسنا، استان سمنان دارای دو دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود است، و آمار مربوط به شهرستان های دامغان، سمنان، مهدیشهر، سرخه، آرادان و شهرستان گرمسار از سوی علوم پزشکی استان اعلام و آمار مربوط به دو شهرستان شرقی شاهرود و میامی از سوی علوم پزشکی شاهرود اعلام می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.