امروز «محمدعلی رمضانی دستک» از منتخبان مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه بود که امروز خبر فوت او فضای رسانه‌ای را درنوردید. او که از جانبازان شیمیایی نیز بود در اثر مبتلا شدن به آنفولانزا دار فانی را وداع گفت. حالا این سوال مطرح می‌شود که تکلیف کرسی آستان اشرفیه در مجلس یازدهم چه خواهد شد؟

«ریحانه احمدی دهکاء» کاندیدای آستانه اشرفیه بود که با ۲۰۰ رای کمتر بعد از مرحوم محمدعلی رمضانی قرار داشت و این گمانه وجود دارد که شاید نفر دوم به ساختمان هرمی بهارستان راه پیدا کند و بر کرسی نمایندگی تکیه زند.

البته این گمانه‌زنی با توجه به رویه مجلس به نظر می‌رسد محقق نشود و سرنوشت کرسی خالی به انتخابات میان‌دوره‌ای ختم شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا از اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که تکلیف کرسی آستان اشرفیه در مجلس چه خواهد شد به خبرآنلاین گفت: «از آنجا که مرحوم رمضانی نماینده پیروز در انتخابات بودند برای تعیین جایگزین ایشان باید منتظر انتخابات میان‌دوره‌ای ماند اما چنانچه ایشان هنوز نماینده پیروز نبودند و تعیین نماینده به مرحله دوم انتخابات کشیده شده بود آن زمان می‌شد نفر دوم را به عنوان نماینده مردم آستان اشرفیه قلمداد کرد»

دو نمونه مشابه در مجلس دهم

اما این موضوع مسبوق به سابقه است، «محمد علی حسین زاده» از منتخبان مجلس دهم از حوزه مراغه و عجب شیر بود اما او درست چند روز پیش از افتتاحیه مجلس دهم وقتی می‌خواست خود را به جلسه ریاست مجلس با منتخبان مجلس دهم برساند در راه تصادف کرد و جان خود را از دست داد. همچنین پیش از آن نیز «مینو خالقی» منتخب مردم اصفهان بعد از پایان انتخابات از سوی شورای نگهبان صلاحیتش رد شد و اجازه حضور در مجلس دهم را پیدا نکرد. در آن مقطع این تصور وجود داشت که نفرات بعدی به مجلس راه پیدا کنند اما این اتفاق رخ نداد و سرنوشت کرسی‌های خالی اصفهان و مراغه در انتخابات میان‌دوره‌ای که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر رقم خورد.

«حسن کامران» از اصفهان و «علی جلیلی» از مراغه توانستند در انتخابات میاندوره‌ای مجلس راهی بهارستان شوند. با این حساب به نظر می‌رسد ساز و کار مجلس همچنان بر این رویه باشد و تکلیف کرسی خالی آستان اشرفیه در انتخابات دو سال دیگر مشخص شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.