وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کانال مالی سوئیس برای تسهیل تراکنش های بشردوستانه موسوم به "SHTA" به طور کامل عملیاتی شده است. در بیانیه خزانه داری آمریکا از کانال سوئیس به عنوان تنها کانال مورد تایید برای انجام تراکنش های مربوط به اقلام بشردوستانه نظیر مواد غذایی و دارو با ایران در حال حاضر نام برده شده و از شرکت های غیر سوئیسی نیز خواسته شده است تا با مطالعه ضوابط مندرج در پایگاه اطلاع رسانی این کانال، کلیه تراکنش های بانکی مربوط به مبادلات بشردوستانه خود با ایران را منحصرا از طریق این کانال انجام دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با تشکر از همکاری سوئیس برای راه اندازی این کانال مدعی شده است که هدف از راه اندازی این کانال، اطمینان یافتن از دسترسی مردم ایران به اقلام غذایی و دارویی مورد نیاز خود بدون نگرانی های مربوطه به انحراف از تحریم ها توسط ایران بوده است.

پیش تر خزانه داری آمریکا در ماه اکتبر سال قبل از آمادگی خود برای تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران خبر داده بود و نخستین تراکنش مربوط به این کانال در ماه ژانویه امسال با ارسال یک محموله دارویی مربوط به بیماری سرطان به ایران به ارزش ۲.۳ میلیون یورو توسط شرکت " نواریتس" مستقر در شهر ژنو بوده است.

پیش تر و به دنبال قرار گرفتن نام بانک مرکزی ایران توسط آمریکا در فهرست تحریم های مربوط به حامیان مالی تروریسم، انجام تراکنش ها با ایران با دشواری مواجه شده بود. با این حال طبق گفته وزارت خزانه داری آمریکا، اطلاعات مربوط به تراکنش ها باید توسط بانک های عامل در اختیار دولت سوئیس قرار داده شود تا این اطلاعات از طریق دولت سوئیس در اختیار خزانه داری قرار گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود که ایران به دلیل تحریم ها زیرساخت درمانی تضعیف شده ای دارد و آمریکا آماده کمک به ایران برای مقابله با کرونا است. برخی مقامات آمریکایی از جمله الیزابت وارن، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و سناتور اهل ماساچوست از سنگ اندازی تحریم ها در انجام تراکنش های مربوط به مبادلات بشردوستانه با ایران انتقاد کرده بودند.

در نامه وارن به مایک پمپئو آمده است: می دانم که اقلام دارویی و غذایی از تحریم های آمریکا معاف هستند و دولت ایران مسئولیت اصلی مقابله با ویروس کرونا را در این کشور بر عهده دارد اما نگرانی هایی از آسیب پذیری مردم ایران در این زمینه وجود دارد و ممکن است شیوع بیماری در کشورهای منطقه و متحدان ما نیز بیشتر شود.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با رضایت از تکمیل کانال مالی و تحویل محموله ضد سرطان به ایران گفته است شرکت های بیشتری برای استفاده از این کانال علاقه نشان داده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.