به گزارش شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان با تاکید بر آنکه ترکیه دیگر نمی‌تواند موج جدید مهاجرت پناهندگان را کنترل کند، گفت که دولت وی اجازه می‌دهد که پناهندگان از ترکیه به اروپا سفر کنند.  

اردوغان در مجلس ترکیه در اولین موضعگیری در مورد کشته شدن ۳۳ سرباز این کشور در شمال سوریه گفت: دیروز چه کردیم؟ درها را باز کردیم.  

اردوغان افزود: ما آن درها را نمی‌بندیم، چرا؟ زیرا اتحادیه اروپا باید متعد به وعده‌های خود باشد.  

اردوغان همچنین با بیان اینکه از روز جمعه ۱۸ هزار پناهنده در مرزهای ترکیه به سمت اروپا جمع شده‌اند، افزود: این تعداد ممکن است روز شنبه به ۳۰ هزار نفر برسد.  

رییس جمهوری ترکیه در ادامه گفت: ما در شرایطی قرار نداریم که بتوانیم با موج جدیدی از پناهندگان روبرو شویم.  

ترکیه در سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از موج مهاجرت پناهندگان از مرزهای خود توافقی با اتحادیه اروپا امضا کرد.  

پلیس مرزی یونان روز شنبه برای جلوگیری از ورود آوارگان سوری به این کشور، از گاز اشک آور و نارنجک‌های شوک دهنده استفاده کرد. دولت یونان اعلام کرده است که مصمم به جلوگیری از ورود پناهجویان از طریق مرز ترکیه به خاک این کشور است.  

دولت آتن اعلام کرده که امروز مانع از ورود غیرقانونی چهار هزار آواره از خاک ترکیه به یونان شده است.  

«نیکوس پاناگیوتوپولاس» وزیر دفاع یونان روز شنبه (امروز)، یک روز پس از اعلان ترکیه مبنی بر اینکه دیگر مانع ورود مهاجران به اروپا نمی‌شود، گفت: در طول شب نیروهای امنیتی مانع ورود غیرقانونی مرزی شده‌اند. وی افزود: چندین مهاجر دستگیر شده‌اند.  

وزیر کشتیرانی یونان که مسئولیت حفاظت مرزی را هم برعهده دارد، از افزایش کنترل بر تنگه‌های میان جزایر یونان در شرق دریای اژه و سواحل ترکیه خبر داد. وی گفت: مرزهای یونان، مرزهای اروپا است.  

تلویزیون دولتی یونان نیز گزارش داد که اوضاع متشنج است و برخی مهاجران موفق به عبور از رودخانه مرزی با استفاده از قایق‌های بادی شده‌اند.  

اوایل روز جمعه اندکی پس از کشته شدن ۳۳ سرباز ترک در حمله هوایی در ادلب در شمال سوریه، یک مقام ارشد ترکیه گفت: آنکارا از این پس دیگر دروازه‌های مرزی خود را به روی پناهجویانی که می‌خواهند به اروپا بروند، نمی‌بندد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.