بهزاد حیدری، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی هفته گذشته رسانه ملی در خصوص کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری اطلاع‌رسانی مطلوبی داشته است که این اطلاع‌رسانی موجب کاهش استرس در جامعه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استرس تضعیف سیستم ایمنی را در پی دارد، افزود: مشاهده می‌شود در فضای مجازی به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد که موجب هراس مردم خواهد شد، درحالی که اطلاع‌رسانی از کانال‌های رسمی موجب کاهش اضطراب و استرس مردم می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی ضمن توصیه مردم در ابتدا بر توکل به خداوند متعال تأکید کرد: مردم منفعلانه رفتار نکنند، با توجه به اینکه رفت‌وآمد موجب افزایش احتمال بیماری می‌شود به افراد توصیه می‌شود در منزل بمانند برای همین منظور افرادی که در منزل هستند و نمی‌توانند به میهمانی بروند بهتر است از طریق پیامک، تلفن و یا فضای مجازی با دوستان و آشنایان ارتباط بگیرند که این امر موجب احساس تعلق می‌شود. به‌جای ارسال اخبار بیهوده و نامعتبر برای یکدیگر از طریق تلفن از احوال هم جویا شوند.

حیدری با تأکید بر اینکه خانوارها خرید خود را مدیریت کنند، عنوان کرد: گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد با خرید بسیار موجب احتکار خانگی می‌شوند چون در چند روز اخیر شاهد خرید بیش‌ازحد لیمو و عسل از جانب مردم هستیم این امر موجب افزایش قیمت کالا شده است.

وی اشاره کرد: خانواده‌ها سعی کنند از فرصت‌ استفاده کرده و بازی و تفریح مناسب سن کودکان را در خانه طراحی و اجرا کنند، خانواده‌ها طنز را فراموش نکنند چون موجب کاهش استرس می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان کرد: افراد حتماً تنفس عمیق داشته باشند، برای آرامش روان ورزش‌های آرامی را انجام دهند و استراحت و خواب کافی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها به آموزش‌های متناسب با سن و فهم کودک توجه داشته باشند، تشریح کرد: مشاوران کودک اقدام به تهیه کلیپ در این خصوص کرده‌اند که خانواده‌ها چگونه آموزش‌های لازم به کودک بدهند تا فرزندشان دچار استرس و اضطراب نشود.

حیدری اضافه کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند سؤالات کودکان را با آرامش پاسخ دهند تا در آنان تنش ایجاد نشود؛ اگر خانواده‌هایی که در خصوص ویروس کرونا اطلاع صحیحی ندارند بهتر است به همراه کودک خود انیمیشن‌هایی که در این خصوص تهیه شده است را تماشا کند.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها برای کودکان بازی‌های را طراحی کرده و زمانی را برای کودک و گفتگو با یکدیگر اختصاص دهند. اعضای خانواده اخبار مربوط به کرونا را نزد کودکان با هیجان تعریف نکنند چراکه این امر موجب افزایش استرس و اضطراب در آنان می‌شود در حقیقت والدین دقت داشته باشند هر سخنی را راجع به کرونا نزد کودکان به زبان نیاورند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: اعضای خانواده برای تقویت روحیه یکدیگر تلاش کنند؛ به دلیل اینکه در این روزها زمان بیشتری را در منزل می‌گذرانند خاطرات گذشته را مرور نکنند، این بهترین زمان برای مسائل موجود در خانواده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.