«آندره گاننکو» روز یکشنبه به خبرگزاری تاس گفت: ایران، سفارت روسیه در تهران را از جزییات پیشنهاد خود درباره دیدار احتمالی با مشارکت دولت‌های سوریه و ترکیه درباره مساله سوریه بدون مشارکت روسیه مطلع نکرده است.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی تاس، پیشنهاد برای برگزاری دیدار سه جانبه ایران، سوریه و ترکیه روز شنبه از طرف حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان گفت‌وگوی تلفنی وی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مطرح شد.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری آن با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه‌های تروریستی بر تنش‌ها افزوده است.

به گزارش رسانه‌ها، روز پنجشنبه دستکم ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی در حومه ادلب کشته شدند و ارتش ترکیه نیز در پاسخ به مراکز ارتش سوریه حمله کرده است که گفته می‌شود طی آن تعدادی از نظامیان روسیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، نظامیان ترکیه در حملات تروریست‌ها به ارتش سوریه شرکت داشتند و به همین دلیل هدف گلوله باران قرار گرفتند.

ایران، روسیه و ترکیه از حدود دو سال پیش تاکنون در قالب فرمت آستانه برای پایان دادن به بحران سوریه با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

با توجه به تداوم بحران در شمال شرقی سوریه و استانی به نام ادلب در همسایگی ترکیه، سران روسیه و ترکیه علاوه بر فرمت آستانه در دو قالب دوجانبه و چهارجانبه به همراه فرانسه و آلمان نیز با یکدیگر در این باره گفت و گو میکنند.

بنظر می‌رسد به نتیجه نرسیدن تلاش‌های ترکیه و روسیه برای کاهش تنش‌ها در خصوص ادلب، پای ایران را به عنوان قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه به عنوان میانجی به میدان باز کرده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.