طبق گزارش مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده آمریکا در فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حدود ۶۶۰۰ مرگ به دنبال آنفلوآنزا داشتند و حدود ۳۵۰ کودک از دنیا رفتند. یعنی این که همیشه آنفلوآنزا مرگ و میر دارد. حساسیت بیماری اخیر این است که سرعت انتشار آن بالاست و می تواند همه گیر شود و وقتی یک بیماری همه گیر شود میزان عوارض هم در جمعیت بالا می رود. به همین دلیل است شهروندان باید به پیشگیری فکر کنند.

نکته مهم دیگر این است که استرس و اضطراب روی سطح ایمنی بدن اثر می گذارد و آن را کاهش می دهد. به همین دلیل با آرامش و با رعایت نکات بهداشتی که مرتبا از سوی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود، همانها را مردم انجام دهند تا دچار بیماری نشوند.

برخی تا می بینند عطسه می کنند، این فکر را دارند که دچار کرونا ویروس شده اند. اینطور نیست. در کرونا ویروس ما معمولا عطسه و آبریزش بینی نداریم. ممکن است گرفتگی صدا باشد ولی آبریزش ندارد و بیشتر به صورت تب و سنگینی قفسه سینه خود را نشان می دهد. اگر کسی این دو علامت را داشت یعنی تب داشت و سنگینی در قفسه سینه خود احساس کرد و مرتبا سرفه خشک می کند بهتر است به پزشک مراجعه کند.

معمولا ۹۸ درصد از بیماران، نیاز به مراجعه به پزشک ندارند، حتی ممکن است خودشان هم متوجه نشوند دچار بیماری شده اند. فکر می کنند سرماخورده اند و خوب می شوند. برای درصد پایینی نیاز به مراقبتهای خاص بهداشتی است و معمولا در افراد عادی با مراقبتهای پیشگیرانه و معمولی می توان به صورت معمول از این نوع ویروس هم خلاص شد.

*پزشک و عضو شورای شهر تهران

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.