سی‌ان‌ان روز دوشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با «محمد سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی  طالبان،  پس از امضای توافق با آمریکا گزارش داد: درحالی طالبان و آمریکا توافقی را با یکدیگر به امضا رساندند که این گروه دولت افغانستان را نامشروع می داند و خواستار نوشته شدن قانون اساسی جدیدی دراین کشور است. 

در واقع دولت افغانستان هیچ نقشی در توافق آمریکا و طالبان نداشت و بی توجهی به دولت مشروع افغانستان در امضای این قرارداد، خود یک آسیب جدی برای این توافق شکننده به شمار می رود.

نیک رابرتسون خبرنگار این شبکه خبری پس از انجام مصاحبه با سخنگوی طالبان، در تحلیلی  گفت: طالبان و دولت افغانستان با یکدیگر اختلافات بنیادین دارند؛ یک طرف ، طرف دیگر را نامشروع می داند و دیگری خواهان اعمال و برقراری حکومت «امارت اسلامی» است  و به نظر نمی رسد چنین اختلافات عمده ای  بین طرفین در افغانستان منتهی به صلح شود.

خبرنگار سی‌ان‌ان ادامه داد: امضای توافق بین طالبان و آمریکا  در محقق شدن خواسته های طرفین  در افغانستان بسیار بعید به نظر می رسد.

باید قانون اساسی جدیدی در افغانستان نوشته شود

سخنگوی طالبان در گفت و گو با سی ان ان با اشاره به نامشروع بودن دولت کابل،  درباره قانون اساسی جدید در افغانستان به این شبکه خبری گفت: باید دولت جدیدی  در افغانستان بر سرکار آید و قانون اساسی جدید نوشته شود، چراکه قانون اساسی کنونی افغانستان در زمان اشغال نوشته شده و مردم به آن اعتمادی ندارند.

 طالبان با تحصیلات عالی و اشتغال زنان مشکلی ندارد

دربخش دیگری ازاین مصاحبه، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پاسخ به این پرسش که تحت حاکمیت طالبان بانوان در افغانستان حق تحصیل در مدارج عالی را خواهند داشت، گفت: طالبان با این موضوع که زنان خواهان تحصیل و آن هم تحصیل در سطح عالی و حق اشتغال هستند، هیچ مشکلی ندارد، اما باید حجاب اسلامی را رعایت کنند چراکه افغانستان یک جامعه اسلامی است.

 وضعیت برد - برد

سهیل شاهین در پاسخ به این پرسش سی‌ان‌ان که آیا طالبان بر این باور است که این گروه از لحاظ نظامی آمریکا را شکست داده است، گفت: ما از طریق مذاکرات به راه حلی رسیدیم و این به معنای وضعیت برد – برد برای هردو طرف  است.

تردید در اعتماد  آمریکا  به طالبان

سی‌ان‌ان در ادامه این مصاحبه از سخنگوی طالبان پرسید: چرا اکنون  آمریکا باید به شما اعتماد کند، الآن  که شما می گوید به دنبال القاعده و داعش خواهید رفت ، آن هم  طالبانی که  اجازه داده است تا القاعده در قلمروش در داخل افغانستان  به مدت 20 سال حضور داشته باشد.

سهیل شاهین گفت: هرفردی که بخواهد از خاک افغانستان برای اهداف خودعلیه  دیگر کشورها استفاده کند و به مردم و به کشور افغانستان لطمه وارد کند این اجازه را (به آنها) نخواهیم داد.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی از وی پرسید : وقتی صحبت از القاعده می شود آیا شما به برادران مسلمان خود پشت خواهید کرد که برای سال ها  از آنها حمایت کرده اید و  آنگاه برای تامین امنیت آمریکا  به حمایت از آمریکا بعنوان یک کشور مسیحی بپردازید.

توافق‌ میان آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی، روز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر مسوول دفتر سیاسی گروه طالبان بصورت رسمی امضا شد.

این توافق با حضور نمایندگان و وزیران خارجه ۳۰ کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده های ویژه برخی از کشورها بصورت رسمی امضا شد.

این درحالی است که این توافق فقط چند جمله نوشته شده  روی کاغذ است و مشخص نیست تعهداتی که برای طرفین در آن آورده شده تا چه اندازه قابل اجرا باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.