ویروس کرونا با شیوع گسترده در سراسر جهان تاکنون بیش از ۸۹ هزار نفر را مبتلا کرده و جان نزدیک به ۳۰۰۰ تن را هم گرفته است. سرعت عجیب این ویروس در گسترش و فراگیری جهانی سبب تشدید نگرانی‌ها شده است. استرس ناشی از این امکان ابتلا به این ویروس و توصیه‌های مکرر مقامات و مسئولان بهداشتی به رعایت نکات به منظور پیشگیری باعث هجوم افراد به استفاده از ماسک شده است.

با توجه به اینکه وزارت سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را تنها برای افراد مبتلا توصیه کرده است، اما استفاده از ماسک به دلیل ترس ناشی از امکان ابتلا بسیار شایع شده است.

اما کدام نوع ماسک موثر توصیف شده است و چند درصد از افراد به آن دسترسی دارند؟ ماسک N۹۵ معروفترین ماسکی است که کادر درمانی استفاده آن را توصیه کرده است.

آیا ماسک‌های N۹۵ قابل استفاده مجدد هستند؟

ماسک‌های N۹۵ ضخیم‌تر از یک ماسک جراحی معمولی هستند و می‌توانند اطراف بینی و گونه‌ها را پوشانده و از ورود ذرات ویروسی جلوگیری کنند.

این ماسک‌ها به صورت یکبار مصرف ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ورود ۹۵ درصد ذرات ریز به ریه‌ها جلوگیری شود.

اما تا زمانی که یکپارچگی ساختاری و عملکردی خود را حفظ کنند قابل استفاده مجدد هستند و طبق اظهارات مقامات سازمان جهانی بهداشت این ماسک‌ها تنها در مواجه با مواد شوینده و ضدعفونی کننده حاوی الکل موثر هستند.

طبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC) آمریکا، "N"  به معنای مقاوم است و  انتخاب نام "N۹۵" به معنی آن است که دستگاه تنفسی ورود حداقل ۹۵ ٪ از ذرات بسیار کوچک (۰.۳ میکرون) را مسدود می‌کند. این ماسک‌ها از راندمان فیلتراسیون بالایی برخوردار هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.