دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی علیه روزنامه‌نگاران چینی وضع کرد. 

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده دولت آمریکا برای پرسنل پنج رسانه دولتی چین که در آمریکا فعالیت می‌کنند سقف تعیین کرده است. 

پایگاه هیل نوشته این بدان معنا است که دولت آمریکا قادر خواهد بود شمار شهروندان چینی که مجازند برای این رسانه‌ها در داخل آمریکا هستند را تحت نظارت قرار دهد. 

وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته این پنج رسانه‌ را «نماینده‌های جمهوری خلق چین» دانسته است. 

در بیانیه پامپئو آمده است: «این ارگان‌ها بر خلاف سازمان‌های رسانه‌ای خارجی که در چین فعالیت می‌کنند سازمان‌های رسانه‌ای مستقل نیستند.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «تصمیم برای اجرای این محدودیت در زمینه بکارگیری پرسنل ارتباطی با محتوای تولیدشده توسط این سازمان‌ها ندارد و ضمناً هیچ محدودیتی را متوجه مطالبی که آنها در ایالات متحده تولید می‌کنند نخواهند کرد.»

وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته به اطلاع چین رساند پنج خبرگزاری این کشور شامل «شینهوا»، «سی‌جی‌تی‌ان»، «رادیو چین»، «چاینا دیلی» و «پیپل دیلی» را رسماً به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت و آنها مشمول قوانین مربوط به دیپلمات‌های مستقر در خاک ایالات متحده خواهند بود. 

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که دولت آمریکا تلاش‌هایی را در چندین جبهه برای مقابله با گسترش نفوذ چین به کارگرفته است. 

فقط در یک ماه گذشته، آمریکا اقداماتی را علیه محققان چینی انجام داده و شرکت هوآوی را متهم کرده است.

یک مقام دولت آمریکا مدعی شده این تصمیم روی فعالیت‌های این رسانه‌ها یا کارکنان آنها تأثیر فوری نخواهد داشت. با وجود این، چین ملزم خواهد بود نام همه این خبرنگاران را نزد وزارت خارجه آمریکا ثبت کند. 

مقام آمریکایی مدعی شده این رسانه‌ها به این دلیل انتخاب شده‌اند که آنها تحت مالکیت یا کنترل دولت چین هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.