شیوع ویروس کووید-۱۹ که با نام کرونا نیز شناخته می‌شود، چند روزی است که چالشی بزرگ را در کشورمان به وجود آورده به طوری که تا روز شنبه (۱۰ اسفند) تعداد مبتلایان به این ویروس ۱۵۰۱ نفر در کشور و تعداد جانباختگان نیز ۶۶ نفر است.

از زمان آغاز شیوع این ویروس، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به ریاست وزیر بهداشت، مدیریت کنترل این ویروس در کشور را بر عهده گرفت که از نیروهای مسلح نیز، وزیر دفاع و رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این ستاد عضویت دارند.

از سویی سازمان‌های مختلف نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نیز از آغاز شیوع کرونا ویروس در کشور، ظرفیت و توان و پتانسیل خود را به میدان آورده‌اند تا با همیاری رساندن به دستگاه متولی امر سلامت در کشور یعنی وزارت بهداشت، این چالش نیز با حداقل آسیب‌ها و تلفات سپری شود.

در اولین اقدام، تنها به فاصله ۵ روز از قطعیت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم، متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق به ساخت اولین نمونه از کیت‌های تشخیص ویروس کرونای جدید یا همان کووید-۱۹ شدند که این کیت‌ها، اصلی‌ترین دستگاه‌های تشخیص ابتلای افراد به بیماری کرونا به شمار می‌آیند.

بنا بر اعلام سخنگوی دولت، انستیتو پاستور نیز در آزمایشات مختلف این کیت را تایید کرده است.

تولید روزانه ۲۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده و ۲۰ هزار ماسک فیلتردار با استاندارد N۹۵ و۷۵۰ دیگر اقدامی بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خطوط تولید صنایع دفاعی اتفاق افتاد.

خط تولید مواد ضد عفونی کننده وزارت دفاع

ماسک‌های N۹۵ که این روزها نام آن بسیار برده می‌شود، ساختار ۶ لایه دارد و از ۲ لایه پارچه با تکمیل خاص و لایه های داخلی با خواص کربن فعال و لایه ی جاذب ذرات میکرونی تشکیل شده است و از آن بعنوان اصلی‌ترین ماسک محافظتی برای پرسنل و کادر درمانی که در خط مقدم مواجهه با بیماری قرار دارند یاد می‌شود.

ماسک‌های مدل ۷۵۰ نیز که ساختاری ساده تر برای استفاده عموم مردم دارد، قابلیت جذب گازهای سمی، جذب میکرو ارگانیسم، جذب ذرات معلق آئروسل، جذب ویروس ها و قابلیت شستشوی چند باره با آب و بدون محدویت زمانی را دارد.

خط تولید ماسک‌های وزارت دفاع

ویژگی این ماسک‌ها، استفاده از لایه‌های کربن فعال در آن‌ها است که قابلیت تولید آن در کشورمان تنها در اختیار وزارت دفاع قرار دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از روز پنجم اسفندماه، در تماس سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی خود برای هرگونه کمک به دستگاه ها و سازمان های متولی، در مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری و آمادگی دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بسیج جامعه پزشکی را اعلام کرد که در پی این اعلام آمادگی، «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در سپاه به فرماندهی سرلشکر سلامی تشکیل شد.

فعال سازی بیمارستان های ثابت و سیار، مراکز درمانی، گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و محیط، تامین و توزیع اقلام بهداشتی ضروری از جمله وظایفی است که برای این قرارگاه تعریف شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) را می‌توان مرکز اصلی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا در کشور برشمرد به طوریکه این دانشگاه حتی پیش از ورود کرونا به کشور، مشغول رصد و بررسی این ویروس در چین بوده است و آزمایشگاه ویروس شناسی این دانشگاه اولین مرکزی در کشور بوده که موفق به شناسایی کرونا ویروس جدید در کشور شده است؛ به همین دلیل پس از ورود کرونا به کشور، از نظر تحقیقاتی و پژوهش‌های عملی این موضوع کاملا به روز بوده است.

بنا بر اعلام سردار علیرضا جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، از همان ابتدای شیوع این بیماری کارهای تحقیقاتی برای ساخت واکسن و داروی کووید-۱۹ در این دانشگاه توسط محققان انجام شده است.

او افق ساخت واکسن کرونا ویروس جدید را کمتر از یک سال آینده عنوان کرده است اما در خصوص دارو با بیان اینکه پنج تیم در این دانشگاه در حال تحقیق بر روی ساخت داروی کووید-۱۹ هستند، اعلام کرده که یکی از داروها در مرحله آزمایشگاهی جواب مثبت داده و امیدواریم در مرحله بالینی هم جواب مثبت از آن بگیریم.

به گفته سردار جلالی ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه های علم ژنتیک است که مراحل اجرای آن با همراهی مجموعه وزارت بهداشت و معاونت تحقیقی- صنعتی سپاه در مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله کلید خورده است.

از سوی دیگر تجهیز بیمارستان‌های سپاه در سراسر کشور از جمله در قم، رشت، کاشان، گرگان و به ویژه بیمارستان بقیه الله (عج) در تهران نیز برای پذیرش بیماران کرونایی از دیگر اقدامات انجام شده توسط سپاه در مقابله با این بیماری است. به گفته سردار احمد عبداللهی معاون امداد، بهداشت و درمان سپاه علاوه بر ظرفیت فعلی بیمارستان بقیه الله (عج)، بین ۲ تا ۵ هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز برای شرایط اضطراری در تهران پیش بینی شده است تا در صورت لزوم وارد چرخه درمانی شوند.

در حوزه شهر تهران نیز از دیگر اقدامات استقرار سامانه سی تی اسکن سیار نیروی زمینی سپاه در بیمارستان شهدای یافت‌آباد بعنوان یکی از بیمارستان‌های مخصوص بیماران کرونایی در تهران است.

استقرار سامانه سی تی اسکن سیار نیروی زمینی سپاه در بیمارستان شهدای یافت آباد

استقرار این سامانه در بیمارستان به منظور عکسبرداری از قفسه سینه بعنوان یکی از راه‌های تشخیص ابتلای فرد به ویروس کرونا و التهابات تنفسی و ریوی است.

استقرار بیمارستان‌های سیار در شهرهایی که دچار کمبود تخت‌های بیمارستانی هستند نیز از دیگر اقداماتی است که توسط بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در حال انجام است. قرار است در دو شهر قم و رشت بیمارستان های سیار سپاه نصب و راه اندازی شوند که تا کنون بیمارستان سیار ۱۸۰ تخت خوابی در منطقه نیروگاه قم راه اندازی شده است.

عملیات نصب بیمارستان سیار در منطقه نیروگاه شهر قم

در کنار تمهیدات بیمارستانی، یکی دیگر از اقدامات سپاه پاسداران در روزهای گذشته تشکیل قرارگاه زیستی نیروی زمینی سپاه برای ضدعفونی کردن معابر و سطح شهر در برخی شهرهای آلوده است.

به گفته سردار پاکپور، گردان‌های جنگ نوین نزسا اعم از گروه جنگ نوین ۲۴ بعثت، تیپ نیرو ویژه صابرین، تیپ میرزا کوچک خان با استفاده از سیستم‌های مه‌پاش و ماشین‌های "دی‌اس‌ام" به‌منظور انجام اقدامات ضدعفونی در مناطق آلوده به ویروس مستقر شده اند.

ضد عفونی کردن سطح شهر رشت

تیپ ویژه صابرین و تیپ ۲۰ رمضان و تیپ میرزا کوچک خان و تیپ انصار الرسول نیروی زمینی سپاه نیز مشغول گندزدایی محیط‌های آلوده شهری در استان‌های گیلان، کرمانشاه و قم و تهران هستند.

ضد عفونی کردن سطح شهر قم

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از شیوع کرونا ویروس جدید در کشور، با تشکیل یک قرارگاه زیستی به مقابله با این ویروس رفته است و در شهر تهران نیز بخش هایی از سه بیمارستان هاجر، بعثت و گلستان خود را برای پذیرش بیماران کرونایی در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.

همچنین با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا در استان گیلان، در شهر رشت نیز بیمارستان نیروی دریایی در این شهر به طور کامل برای پذیرش از بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

اما یکی دیگر از دغدغه‌هایی که با شیوع کرونا ویروس جدید به وجود آمد موضوع سربازان و حضور آنها در پادگان‌ها بود، که در این خصوص نیز معاون آموزش ارتش علاوه بر اینکه به خانواده‌ها اطمینان داده که نگران فرزندان خود نباشند، گفته است: ما برای حفظ سلامتی کارکنان پایور و وظیفه محیط پادگان ها را کاملا ایزوله کرده ایم، در واقع تمامی اماکن پادگان‌ها ایزوله هستند. همه ورودی ها و خروجی ها کنترل می شود. افراد هنگام ورود به پادگان غربالگری پزشکی می شوند و چنانچه فردی مشکوک به بیماری باشد از ورود این فرد به پادگان جلوگیری به عمل آمده و سریعا شخص را به بهداری ها منتقل می کنیم. بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

نیروی زمینی ارتش نیز برای مقابله با کرونا ویروس جدید، اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است. از جمله این اقدامات تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا در این نیرو و استفاده از تجهیزات جنگ نوین برای ضدعفونی کردن معابر و سطوح شهری در سراسر کشور است.

از دیگر اقدامات این نیرو تغییر کاربری خطوط تولید البسه نظامی به خطوط تولید ماسک و لباس‌های محافظ (گان) است که روزانه ۱۰ هزار ماسک و لباس حفاظتی را می‌توانند تولید کند.

نیروی انتظامی نیز در روزهای اخیر، در اقدامی قابل توجه و در عملیاتی با عنوان «عملیات سرکوب کرونا» با استفاده از تجهیزات آب‌پاش خود اقدام به ضدعفونی کردن معابر پر رفت و آمد شهر تهران کرده است.

خودروی آبپاش نیروی انتظامی در حال ضد عفونی کردن معابر تهران

در مجموع با توجه به توان و امکانات عمده‌ای که نیروهای مسلح چه در بخش بهداشت عمومی و درمان و چه در بخش‌های تخصصی مانند ضد عفونی کردن معابر و سطح شهر به میدان آورده‌اند، علیرغم شیوع بالای کرونا ویروس جدید با همراهی عموم جامعه در رعایت کردن نکات بهداشتی، چالشی که این ویروس به وجود آورده، قابل عبور خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.