رویترز گزارش داد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در برلین خاطرنشان کرد: برایم قابل فهم است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای مقابله با بحران پناهجویان به کمک بیشتر از سوی اروپا نیاز دارد اما وی نباید برای ابراز نارضایتی خود از مساله پناهجویان سوء استفاده کند.

بیش از ده‌ها هزار مهاجر که اکثر آنها از سوریه و کشورهای دیگر خاورمیانه از جمله افغانستان هستند به مرزهای مشترک ترکیه با یونان و بلغارستان رسیدند و آن دو از کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

صدر اعظم آلمان عنوان کرد: من می‌دانم ترکیه با چالش بسیار بزرگی در خصوص ادلب رو به رو است و توسل اردوغان و دولتش به پناهجویان برای ابراز نارضایتی خود قابل قبول نیست.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: برای نجات جان صدها هزار سوری آواره در مرز ترکیه به ایجاد منطقه امن در ادلب نیاز داریم.

مرکل همچنین تصریح کرد: اتحادیه اروپا و ترکیه باید مذاکراتشان در خصوص توافقات مربوط به پناهجویان را از سر بگیرند و آلمان آماده کمک به ترکیه در این خصوص است.

آنگلا مرکل طی سخنانی در نشست رسانه‌ای «یازدهمین اجلاس ادغام» راجع به اوضاع وضعیت مهاجران در مرز ترکیه-یونان گفت: &#۳۹;&#۳۹;آتش‌بس باید در ادلب برقرار شود. برای نجات جان صدها هزار سوری در مرز این کشور با ترکیه به منطقه امن نیاز داریم."

وی افزود: اتفاقات اخیر نشانه اهمیت توافق‌نامه ترکیه-اتحادیه اروپاست. آنکارا با پذیرش مهاجران بسیاری نقش مهمی را ایفا کرده است. حوادث اخیر ادلب وضعیت ترکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مرکل ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری فرانسه و روسیه در هفته‌های اخیر اظهار کرد: وضعیت دشوار ترکیه بابت میزبانی از حدود سه میلیون سوری و یک میلیون افغان و ایرانی را درک ‌می‌کنم. با رجب طیب اردوغان نیز درباره کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان در سوریه و آتش‌بس صحبت کردیم.

 

از دیدگاه او، اتحادیه به اندازه کافی به ترکیه کمک نکرده است. طبیعی است که دولت ترکیه و اردوغان توقع حمایت بیشتری از اروپا داشته باشند. ترکیه مسؤولیت مهمی در قبال ادلب دارد. باید با دولت این کشور درباره پناهجویان رایزنی و گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، دفتر کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص بحران مهاجران که مرزهای یونان با ترکیه شاهد آن است، گفت‌وگو کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.