غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری که به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار کرد: امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا درکشور و مبتلا شدن جمعی از هموطنان عزیز ما به این ویروس منحوس است و تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر دارد و کار آنها امروز نمونه بارز جهاد در راه خداست. امروز عزت جامعه پزشکی ما روزافزون شده و اعتماد مردم ما به این قشر تقویت شده است.

وی  افزود: از مردم عزیز و فهیم ایران اسلامی تقاضا دارم که توصیه‌های جامعه پزشکی را مراعات کنند و عامل باشند تا بتوانیم با کمک هم شر این ویروس را از ایران اسلامی کوتاه کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز نشست اینجانب به لحاظ همین وضعیت و مراعات سلامت عزیزان با حداقل خبرنگاران برگزار شده است.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: توصیه پزشکان این است که مسافرت و اجتماعات برگزار نشود و  زیارت ائمه به فرصت دیگری موکول شود و می توانیم از این شرایط برای خلوت با خداوند و توسل به اهل بیت عصمت حداکثر استفاده را ببریم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت در قوه قضاییه بودیم. یکی صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضاییه   و دیگری صدور بخشنامه کنترل و کاهش زندانیان جدیدالورود به زندان‌ها بود و اینکه اجرای احکام قطعی صادره به سال ۹۹ موکول شود.

اسماعیلی ادامه داد: اقدام دیگر قوه قضاییه صدور بخشنامه متناسب سازی فرایند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه بود؛ لذا با دستور ریاست قوه قضاییه دیروز از ناحیه معاون اول قوه قضاییه بخشنامه به کلیه محاکم قضایی صادر شد که رسیدگی‌هایی که امکان دارد به صورت غیرحضوری انجام شود و سخنان اصحاب پرونده به صورت لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع رسانی‌ها انجام شود. اقدام دیگر قوه قضاییه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخورد قوه قضاییه با محتکرین گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی و بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر می گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می کنند اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می ماند و سخت ترین مجازات را دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته پرونده در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه  دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه بصورت علنی در شعب ویژه برگزار می شود و مجازات سختی برایشان در نظر گرفته و اسامی شان  اعلام می شود و تشخیص آن حسب مورد با دادگاه است و اگر افساد فی الارض باشد مجازات اعدام و الا مجازات، حبس طویل  المدت  از ۵ تا ۲۰ سال صادر می شود.

وی افزود: بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصه تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع شود. دیشب با مجوز صادره از دادستان شهرستان ری و اطلاعات سپاه انبارهای احتکار کالاهای پزشکی کشف و ۳۲ میلیون جفت دستکش کشف شد که به سرعت رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آنها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده بود در مشهد و قم شناسایی شدند و اقدامات لازم انجام شد.

نازنین زاغری در سلامت کامل است

وی درباره سلامت زندانیان اعم از  نازنین زاغری، ضیاء نبوی و ندا ناجی گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و  بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت. برخی دیگر از زندانیان در بیرون اند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی اش فراهم شده و ظرف امروز و فردا به مرخصی می‌آیند و سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر  است.

نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است

اسماعیلی تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است. شبکه توزیع  ما معیوب است و باید بر آن نظارت شود. ادعا می‌شود کالاهای وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود اما در همین انبار کشف شده دیشب، چهار پنجم کالاها، وارداتی بود و اگر رصد وجود داشت نظام گمرکی و وزارت صنعت باید می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد شدند و چرا توزیع نشده‌اند لذا بخش‌های نطارتی وطیفه خود را انجام دهند و  هر کجا نیازمند کمک قوه قضاییه هستند مطمئن باشند که انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه وکلا تقاضا کنند، هم در بخشنامه رئیس قوه و هم در بخشنامه دیروز تصویب شده که دادرسی‌ها را انجام می‌دهیم و اغلب دادرسی‌ها بر اساس مستندات به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و شاهد کاهش اصحاب پرونده خواهیم بود گزارشاتی که داریم این است که در هفته قبل ورودی به واحدهای قضایی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و مطمئن هستیم که با بخشنامه دیروز  حضور مردم واحد های قضایی کاهش می یابد.

ورودی زندان‌ها در این هفته  ۳۵ درصد کاهش یافته است

اسماعیلی بار دیگر تصریح کرد: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه از هفته گذشته تا امروز ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی آمدند و ما شاهد کاهش ورودی زندانیان در این هفته در مقایسه با هفته قبل بودیم و ورودی زندان‌ها در این هفته  ۳۵ درصد کاهش یافته است.

بازداشت ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات قیمت ارز و برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران ارزی گفت: متاسفانه در شرایطی مواجه می شویم که افراد سودجو به دنبال کسب درآمد نامشروع در توزیع ارز و مسائل پولی و بانکی هستیم. در برهه اخیر مقارن با ایام انتخابات بود و شاهد التهابات ارزی بودیم  که با تلاش همکاران در دادسرای تهران ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۳۱ نفر آنها کماکان در بازداشت هستند و با بازداشت این دلالان ثباتی در بازار ایجاد شد و شاهد بازگشت نرخ ارز بودیم.

 وی در پاسخ به سوالی درباره معوقات بانکی گفت: آمار جمعی وصول معوقات بانکی را ندارم ولی جزو برنامه‌های جدی ما است و ارقام قابل توجهی از بدهکاران عمده بانکی وصول و عودت داده شده است. اراده جدی در برخورد با اخلال گران وجود دارد و برخورد با اخلالگران ادامه دارد و خواهد داشت.  به ویژه اخلالگران در مسائل دارویی که مبادرت به اخلال کردند بدانند بیش از آنچه کرونا به مردم آسیب رساند مجازات بسیار سختی در انتظار آنهاست و اگر کرونا عده‌ای را مظلومانه مریض کرد آنها در کمال ذلت و بی‌آبرویی مجازات می شوند.

اسماعیلی در پایان گفت:  در یکی از پرونده‌های سابق در  اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی رایی از دادگاه ویژه صادر شده است. براساس رای صادره   تیمور عامری برمکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و  جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی نیز به جرم اخلال در نظام ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی،  محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی ، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی و محمد شفیعی کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دایم  از خدمات دولتی و جزای نقدی و بابک حسینی به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع   محکوم شدند. همچنین سه شرکت با نام‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی و کشت صنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند و اهتمام ما در برخورد با اخلالگران جدید است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.