لایحه بودجه ۹۹ روز گذشته با حکم حکومتی رهبر انقلاب تعیین تکلیف شد. براین اساس مصوبه کمیسیون تلفیق اصل هشتادوپنجی شده و مستقیما بدون آنکه در صحن مجلس بررسی شود راهی شورای نگهبان شد. این اولین بار است که از یک سو با توجه به شرایط خاص کشور که درگیر کرونا شده و جلسات علنی مجلس را به تعطیلی کشانده و از سوی دیگر جلوگیری از معطل ماندن بودجه دولت در سال آینده، اذن رهبری برای بودجه و اصل هشتادوپنجی شدن آن گرفته می شود. 

دریافت اذن رهبری برای تصویب بودجه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون اساسی بود

در همین راستا،یحیی کمالی‌پور نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دریافت اذن رهبری ازسوی لاریجانی برای ارسال مستقیم لایحه بودجه ۹۹ بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان، بدون بررسی در صحن علنی مجلس، گفت: بررسی بودجه سال آینده دارای اماواگرهای زیادی بود از این رو مشاهده شد که کلیات این مهم در صحن علنی توسط نمایندگان رد شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مهم در حالی است که با توجه به شرایط کنونی کشورمان به دلیل شیوع بیماری، نمی توان امور کشور را معطل نگه داشت لذا باید بودجه سال ۹۹ تعیین تکلیف می‌شد.

وی ادامه داد: باید یادآور شد برخی پیشنهاد تصویب بودجه دودوازدهم را مطرح کردند اما چنین بودجه‌ای کفاف هزینه‌های کنونی کشور را نمی‌داد لذا باید از ظرفیت های دیگر قانونی بهره گرفته می‌شد که مطابق همین امر اذن رهبر انقلاب دریافت شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به این که منتخبان ملت با انگیزه خوبی درصدد ایجاد فرصت رأی بررسی بودجه سال آتی بودند اما طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا این مهم امکان‌پذیر نشد، تصریح کرد: در واقع اجتماع بیش از ۲۰۰ نفر در یک محل سربسته مانند صحن علنی و برگزاری جلسات به صورت سه شیفت کاری، کانون خطر محسوب می شد و می توانست مخاطراتی را برای کل کشور رقم بزند.

قوه مقننه با تصویب بودجه از قفل شدن امور اجرایی جلوگیری کرد

نماینده آشوریان در مجلس نیز اعتقاد دارد قوه مقننه با تصویب بودجه سال آتی، از معطل ماندن و قفل شدن امور مختلف دستگاه های اجرایی جلوگیری کرد.

یوناتن بت کلیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دریافت اذن رهبری ازسوی لاریجانی برای ارسال مستقیم لایحه بودجه ۹۹ بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان، بدون بررسی در صحن علنی مجلس، گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با شیوع بیماری کرونا و برگزاری مجدد جلسات علنی مجلس، خواستار کاهش اجماع نمایندگان و برگزاری این جلسات شد.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر این اساس اعضای هیات رییسه مجلس با بیش از ۲۰۰ نماینده به رایزنی پرداختند تا نظر منتخبان ملت برای پذیرش یا عدم پذیرش بودجه سال آتی طبق مصوبه کمیسیون تلفیق و ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی را جویا شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: نباید فراموش کرد در سال های گذشته نیز اتفاقاتی رخ داده که موجب شد لایحه بودجه در پایان سال به تصویب نرسد لذا بودجه سه دوازدهم پیش بینی شد تا دولت بدون بودجه نماند و امور مملکت قفل نشد اما در شرایط کنونی این موضوع امکان پذیر نبود و باید از قوانین دیگری استفاده می شد.

نمایندگان تلاش کردند کشور بدون بودجه نماند

عضو فراکسیون امید در مجلس هم می گوید: دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل نگرانی‌های احتمالی عامل عدم برگزاری جلسات علنی مجلس بود اما نمایندگان تلاش کردند کشور بدون بودجه نماند.

داود محمدی در گفت‌وگو با ایسنا،  گفت: نمایندگان آمادگی کاملی برای تشکیل جلسات مستمر بررسی بودجه سال آتی داشتند اما ستاد ملی مبارزه با کرونا بدلیل نگرانی های جدی و همچنین  شرایط جسمانی مشکوک برخی از نمایندگان که احتمال تسری ویروس به مردم و مراجعه کنندگان را تشدید می کرد،   دستورالعمل جلوگیری از برگزاری جلسات را صادر کرد.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به مشکلات کنونی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد ملی مبارزه با این بیماری مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات، چاره ای جز تصویب بودجه با دریافت اذن رهبر انقلاب و سپس ارسال آن به شورای نگهبان وجود نداشت. باید اذعان کرد با توجه به اذن رهبر انقلاب در خصوص بودجه سال ۹۹، به لحاظ قانونی ایرادی به آن وارد نیست.

تصویب بودجه ۹۹ نگرانی‌ها را پایان داد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در هر سال لایحه پیشنهادی بودجه از سوی نمایندگان در زمان مقرر بررسی می‌شد اما برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین شیوع ویروس کرونا موجب شد شرایط متفاوتی را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس نمایندگان تصمیم گرفتند بر اساس ظرفیت های قانون اساسی اذن رهبر انقلاب برای تصویب بودجه سال آینده دریافت شود تا در این خصوص مشکلی پیش نیاید و مشکلات کشور برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به عبارتی این اقدام قوه مقننه موجب می شود کشور در سال آینده بدون بودجه نماند، افزایش حقوق کارمندان و باز نشستگان تضییع نشود و  مسئولان در شرایط کنونی  با تمرکز بیشتری به مبارزه با ویروس کرونا بپردازند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: افکار عمومی باید بداند که بررسی لایحه بودجه نیازمند برگزاری جلسات متعدد است که این امر با توجه به شرایط کنونی به صلاح کشور نیست لذا در برهه از زمان که دولت به شدت تحت فشار تبعات کرونا است، نباید مشکلی به مشکلات دولت اضافه می‌شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.