آیت الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به احتکار مواد بهداشتی در کشور و لزوم برخورد با محتکران گفت: احتکار در هر شرایطی جرم بوده و از گناهان کبیره است، مخصوصا در شرایطی که جامعه به چنین اقلامی نیاز اساسی دارد.

او ادامه داد: در این شرایط که لوازم بهداشتی مورد نیاز حیات افراد جامعه است، اگر ثابت شود که افرادی سود جویی کرده و آنها را احتکار می‌کنند؛ مصداق مفسد الارض هستند و قوه قضائیه باید با آنها شدیدا برخورد کرده و مجازات شدیدی را برای آنها در نظر بگیرد؛ زیرا همانطور که عرض کردم ممکن است این افراد حکم مفسد فی الارض را داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در گوشه ای دیگر اما شاهد اقدامات و از خود گذشتگی کادر درمانی هستیم که در بیمارستان‌ها زحمت می‌کشند و خود را در معرض خطر قرار می‌دهند که جای تشکر بسیاری دارد؛ همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند اینها  اقدامات جوانمردانه ای بوده که قابل تقدیر است و مردم هم انشالله با  همکاری هم توصیه‌ها را انجام دهند و دعا کنند که کادرپزشکی موفق باشند.

نباید این بیماری را یک کلاغ و چهل کلاغ کرد

سید محمد جواد ابطحی، در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی، اعتماد عمومی، همبستگی ملی و مشارکت اجتماعی مردم چه تأثیری بر مقابله با ویروس کرونا دارد؟ اظهار کرد: ۴۰ سال است که مشکلات سختی از قبیل جنگ تحمیلی تا جنگ نرم و تحریم ها، حوادث طبیعی و... را مردم ایران با صبوری و نوع دوستی، ایثار و همدلی پشت سر گذاشته اند و هر صحنه از انقلاب را که می بینیم این مردم بودند که از کیان ایران و انقلاب دفاع کرده اند. باید خدا را شکر کنیم در زمانه ای زندگی می کنیم که ایران چنین ملت بزرگی دارد.

بنابر گزارش ایسنا، ابطحی تصریح کرد: امیدواریم قوه قضائیه برای کسانی که با سلامت مردم بازی می کنند و مواد مورد نیاز آنان را احتکار می کنند بدون هیچ گذشتی برخورد کند. کسانی که در این شرایط سخت می خواهند به سودجویی خود ادامه دهند وجدان ندارند.

وی با بیان اینکه دشمن در فضای مجازی قصد دارد اعتماد مردم به مسئولان و نظام اسلامی را از بین ببرد، ادامه داد: دشمنان با آمارهای دروغ و کذب سعی دارند روان مردم را پریشان کنند. البته مردم به این جو سازی ها توجه نمی کنند و از نیت بدخواهان به خوبی آگاه هستند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با وجود جوسازی هایی که دشمن در بحث بیماری کرونا در ایران انجام داده، اما مردم باز هم به مسئولان خود اعتماد دارند و به خوبی به توصیه های وزارت بهداشت عمل می کنند و اگر این اعتماد وجود نداشت کارها پیش نمی رفت. دشمن خبر دروغ می دهد تا همین اعتماد از بین برود. نباید این بیماری را بزرگ و در جامعه یک کلاغ چهل کلاغ کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در خصوص برخی مسئولان که اعلام می کنند خودشان هم به کرونا مبتلا شده اند، گفت: متاسفانه ما شعار شفافیت را خیلی بد استفاده می کنیم. شعار شفافیت همه جا خوب نیست و در زمانی که دشمن این بیماری را بزرگ و مردم را دچار روان پریشی می کند، چرا باید این کار را انجام دهیم. بنابراین شفافیت خوب است، اما نه در همه جا.

اعلام ابتلای مسئولان به کرونا نفعی برای مردم ندارد

حیدرعلی عابدی، با اشاره به اعلام مثبت شدن تست کرونای تعدادی از مسئولان آن هم توسط خودشان، اظهار کرد: این‌که برخی از مسئولان اعلام می‌کنند تست کرونایشان مثبت شده است چه نفعی برای مردم دارد؟ این در جامعه اثر خوبی به دنبال نخواهد داشت حتی ممکن است این سوال را به وجود آورد که آنها مسائل بهداشتی را رعایت نکرده و به کرونا مبتلا شدند. مثل این‌که بگوییم مسواک نزدیم و دندان درد گرفتیم. خب این برای مردم چه نفع و حسنی دارد.

بنابر گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: امیدوارم مسئولان دقت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند اگر هم دچار این بیماری شدند اعلام نکنند حتی اگر هدف‌شان آن است که به مردم بگویند از کرونا نترسند و چیز مهمی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در عین حال اظهار کرد: البته درباره‌ دکتر حریرچی موضوع فرق دارد او فرمانده قرارگاه ستاد مبارزه با کرونا بود که اگر ابتلایش را اعلام نمی‌کرد شائبه به وجود می‌آمد که چرا او در جلسات شرکت نمی‌کند. دکتر حریرچی مجبور به اعلام شد که در نهایت هم اثر خوبی نداشت لذا توصیه‌ام به همه مسئولان آن است که در صورت ابتلا اعلام نکنند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور تعدادی از مسئولان به آن مبتلا شده‌اند برخی از آنها با انتشار ویدئوهایی اعلام کردند که تست کرونای‌شان مثبت بوده است این نوع اعلام ابتلا عمدتا واکنش‌های منفی را به دنبال داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.