به گزارش روزنامه "اجیپت‌ تودی"، عشماوی متهم به خیانت به وطن خود، عضویت در گروه های تروریستی، اتخاذ دکترین و مهندسی عملیات تروریستی در منطقه سینی و صحرای غربی مصر بود.

دادگاه جنایی قاهره پایتخت مصر دیروز حکم اعدام عشماوی و ۳۶ نفر دیگر از مخالفان به اتهام عضویت در گروه انصار بیت المقدس را صادر کرد. همچنین ۶۱ نفر از دیگر اعضای این پرونده به حبس ابد محکوم شدند.

عشماوی معروف به "ابوعمرالمهاجر" همچنین متهم به مشارکت در درگیری های مسلحانه سال ۲۰۱۴ (۹۳-۱۳۹۲) در نزدیکی مرز با لیبی است که در آن ۲۲ نیروی گارد مرزی مصر کشته شدند.

به نوشته اجیپ‌ تودی، عشماوی افسر سابق نیروهای ویژه مصر که به یک شبه نظامی تبدیل شد، در بسیاری از حملات تروریستی از جمله ترور ناکام "محمد ابراهیم" وزیر کشور سابق مصر دست داشته است.

به گزارش این روزنامه مصری، "وی در سال ۲۰۱۲ به گروه انصار بیت المقدس پیوست و پس از جدایی از این گروه یک گروه شبه نظامی هم ردیف با القاعده در لیبی موسوم به "المرابطون" (مرزداران) را تشکیل داد.

ارتش ملی لیبی به رهبری "خلیفه حفتر" در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر- آبان ۹۷) عشماوی را در درنه در شرق لیبی دستگیر کرد و وی را در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) به مصر تحویل داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.