بانک مرکزی فدرال آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که نرخ بهره در این کشور را کاهش داده است.

این اقدام با هدف کمک به اقتصاد آمریکا برای مقابله با تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور انجام شد اما اجرای این سیاست به صورت اضطراری هم نتوانست بازارهای مالی آمریکا را آرام کند چرا که این بازارها به شدت نگران تاثیرگذاری بلندمدت و عمیق‌تر بحران کرونا بر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی هستند.

ژروم پاول، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، گفت: اقتصاد آمریکا علیرغم شیوع کرونا و تاثیرات آن همچنان باثبات است اما این را هم اضافه کرد که شیوع این ویروس باعث شده است که بانک مرکزی فدرال آمریکا در چشم انداز خود نسبت به رشد اقتصادی پیش رو در این کشور تجدید نظر کند.

پاول در این باره گفت: این ویروس و اقداماتی که برای کنترل آن در حال اجرا هستند به طور حتم بر فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و دیگر نقاط جهان اثر گذار خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا در اقدامی قابل توجه و در حالی که پیش از این نرخ بهره را پله پله و به صورت ۰.۲۵ درصدی کاهش می‌داد شب گذشته به یک باره به نیم درصد کاهش داد و به ۱ تا ۱.۲۵ درصد رساند.

این نخستین بار از بحران ۲۰۰۸ تاکنون است که بانک مرکزی آمریکا خارج از برنامه و به صورت فوق‌العاده نرخ بهره در این کشور را کاهش می‌دهد. 

رئیس بانک مرکزی آمریکا می‌گوید: ما الان به این نتیجه رسیده‌ایم که وقت آن است که برای کمک به اقتصاد وارد عمل شویم.

پاول اما در این نکته هم تاکید کرد که شرایط حساس و بغرنج است و چشم انداز اقتصادی آمریکا شرایط باثبات و قابل اطمینانی را طی نمی‌کند.

با این حال اما تمام شاخص‌های بورس در آمریکا حدود سه درصد از ارزش خود را از دست دادند.

نرخ بهره اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا نیز برای نخستین بار در تاریخ این کشور به زیر یک درصد رسید.

ترامپ در واکنش به این اتفاقات زمانی که بازارهای بورس آمریکا بسته شدند به خبرنگاران گفت که ندیده بود که بازارها اینقدر پایین آمده‌اند و تمام تمرکزش روی واکنش بانک مرکزی آمریکا به این اقدامات معطوف بوده است.

ترامپ در این باره گفت: من فکر می‌کنم آنها باید اقدامات بیشتری انجام دهند اما فکر می‌کنم که بانک مرکزی فدرال آمریکا نشان داده که قصد ندارد اقدامات بیشتری در این زمینه اجرایی کند که این مسئله تاسف آور است. به نظر من پاول سیگنال خیلی بدی را به بازار ارائه داد.

کارگزاران در بازارهای مالی آمریکا معتقدند سیاست بانک مرکزی فدرال آمریکا در اثرگذاری مثبت بر بازارها موفق نبوده است.

همین یک هفته پیش اکثر مقامات بانک مرکزی فدرال آمریکا می‌گفتند که انتظار می‌رود که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا موقت باشد و معتقد بودند پس از آنکه سال گذشته بانک مرکزی فدرال سه بار نرخ بهره را کاهش داد اقتصاد آمریکا برای مقابله با شوک‌های احتمالی در شرایط خوبی قرار گرفته است.

گریگوری داکو، کارشناس موسسه آکسفورد اکونومیست، می‌گوید سؤال اینجاست که آیا بانک مرکزی فدرال آمریکا به سمت اجرای سیاست‌های پولی انبساطی خواهد رفت و اگر برود چه زمانی و با چه حجمی این اتفاق رخ خواهد داد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.