نخستین مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا در کشور که یک امام جماعت ۷۰ ساله است امروز چهارشنبه در سلیمانیه منجر اتفاق افتاد و همچنان پنج مورد ابتلای دیگر در این استان شمالی وجود دارد.

با وجود انتقادهای فراوان داخلی به تدابیر پیشگیرانه عراق در مقابله با کرونا، وزارتخانه ها و استانداری های این کشور هر یک جداگانه در بخشنامه هایی ساعات کار اداری را به نصف کاهش داده اند.

در عراق به دلیل وجود نظام اداری غیر متمرکز، وزارتخانه ها و استانداری ها بدون رجوع به دولت مرکزی، به تشخیص خود می توانند در مناسبت ها و حوادث پیش بینی نشده تعطیلی رسمی اعلام کنند.

وزارتخانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز مدارس و دانشگاه ها را از ۲۸ فوریه گذشته (نهم اسفندماه) به مدت ۱۰ روز تعطیل اعلام کرده و احتمال می رود که این تعطیلی به دلیل انتشار و ترس همگانی از ویروس در این کشور، ادامه پیدا کند.

نخستین مورد آلودگی به این ویروس کرونا ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در نجف اشرف ثبت شد.

گرچه ترافیک شهری به دلیل کاهش ۵۰ درصدی ساعات کار اداری و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در شهرهای مختلف از جمله بغداد به شدت کاهش یافته اما همچنان اکثریت مردم عراق کرونا را جدی نگرفته اند.

در مراسم سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) در سامرا نزدیک به دو میلیون نفر طی سه روز ۲۶ تا ۲۸ فوریه (هفت تا نهم اسفند ماه) در این آیین ویژه شرکت کردند.

هرچند عده ای می کوشند به صورت داوطلبانه با پوشیدن دستکش و زدن ماسک خود را در برابر این بیماری ایمن کنند اما همچنان بیشتر مردم بدون توجه به این دستورها و نکات ایمنی، در اماکن عمومی و بازارها حضور پیدا می کنند.

دولت عراق اقدام های مختلفی برای آگاهی بخشی شهروندان نسبت به خطرات این بیماری آغاز کرده اما بسیاری از تدابیر پیشگیرانه دولت انتقاد می کنند و معتقدند که طبقه سیاسی حاکم بیش از اینکه به فکر مبارزه با کرونا باشد، درگیر مبارزات سیاسی بر سر معرفی نخست وزیر و تشکیل دولت است.

پاره ای رفتارهای هنجار شکن نیز در جامعه در واکنش به این بیماری مشاهده شده که کار مبارزه با این بیماری را با وجود کمبود امکانات و فقر بیمارستان های مناسب در عراق، مزید بر علت کرده است.

یکی از این رفتارهای ناهنجار، اعتراضات ساکنان نزدیک بیمارستان «الفرات» در بغداد است که معتقدند بیماران کرونایی مستقر در این بیمارستان باعث آلودگی خانه های همجوار می شوند.

برخی از مقام های این بیمارستان گفته اند که اعضای شورای منطقه، مردم را تحریک کرده اند تا مسوولان بیمارستان را مجبور کنند از پذیرش بیماران کرونایی خودداری کنند.

افزایش قیمت های ماسک و نایاب شدن آن در داروخانه ها نیز یکی از این رفتارهای ناهنجار است که باعث شده است بسته های ماسک که در گذشته به یک هزار دینار (کمتر از یک دلار) فروخته می شد اکنون به نزدیک به ۱۰ دلار - در صورت موجود بودن – فروخته شود.

با وجود این ها، دولت عراق اقدام هایی را برای تامین ماسک و دستکش در پیش گرفته و برخی از کارگاه ها را برای ساخت ماسک و دستکش فعال کرده و به تازگی از چین در این خصوص درخواست کمک کرده است.

 تولیت های عتبات مقدسه و مساجد و زیارتگاه ها در این کشور نیز اقدام های پیشگیرانه از جمله ضدعفونی کردن این اماکن زیارتی را آغاز کرده اند.

در کردستان عراق نمازهای جمعه و جماعات در مساجد به حال تعلیق در آمده و هیات اوقاف اهل سنت نیز همین تدبیر را در استان های سنی نشین عراق اتخاذ کرده است.

استانداری نجف در اطلاعیه ای امروز چهارشنبه از دیوان اوقاف شیعه خواست اماکن زیارتی را به طور موقت مسدود کند.

استانداری نجف همچنین دستور بستن همه کافه ها و قهوه خانه را صادر و درمانگاه ویژه بزرگراه «طریق الحسین» ما بین نجف و کربلا را به مرکز قرنطینه کرونا تبدیل کرده است.

وزارت امور خارجه عراق نیز از سفر شهروندان کشورهایی که در آن کرونا شناسایی شده جلوگیری به عمل آورده و فقط اجازه بازگشت به اتباع عراق را از این کشورها داده است.

این وزارت خانه همچنین از سفر اتباع عراقی به کشورهای درگیر با ویروس کرونا جلوگیری کرده است.

عراق همه مبادی ورودی خود را بسته و از ورود احتمالی موارد مشکوک به کشور جلوگیری به عمل می آورد.

با وجود این تدابیر، همچنان کمبود امکانات و سردرگمی افراد مشکوک به ویروس در تشخیص بیماری و ضعف تمهیدهای لازم برای مقابله با چنین حوادث پیش بینی نشده ای، انتقادها را از خدمات دولت بالا برده است.

مقام های فرودگاه بین المللی بغداد اخیرا از ناکارآمدی دستگاه های سنجش تب در این فرودگاه خبر داده و گفته اند که این دستگاه ها دستکم با سه درجه اختلاف حرارت بدن را نشان می دهند.

این درحالی است که برخی از مراکز درمانی بیماران کرونایی در عراق گفته اند که برخی از افراد مبتلا اخیرا از مرحله حاد عبور کرده و در حال بازیافت سلامت جسمی خود هستند.

یک باور عمومی در عراق وجود دارد که با گرم شدن هوا و درجه دما، به تدریج از شدت این بیماری کاسته خواهد شد بر همین اساس افکار عمومی این کشور بیش از هر زمانی در انتظار گرم شدن دمای هوا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.