چند روز گذشته بود که معاون فنی گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد تمامی محموله‌های صادراتی تجهیزات پزشکی مانند ماسک، لباسِ گان، دستکش و محصولات بهداشتی باید به کشور بازگردند.

پس از این ابلاغیه، قائم مقام وزیر صنعت دستور داد که تمامی محموله‌های صادراتی ژل و الکل موجود در گمرکات کشور باید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت از گمرکات ترخیص شده و در چارچوب ضوابط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، توزیع شوند.

«مهرداد جمال ارونقی» درباره روند بازگشت این محموله‌ها به کشور گفت: گمرکات کشور در حال باطل کردن اظهارنامه کالاهای مذکور شامل الکل و ضدعفونی‌کننده هستند که پیشتر به گمرکات اظهار شده بود. البته در صورت دپوی بی دلیل این کالاهای برگشتی مورد نیاز کشور و کشف آنها شامل مصادیق احتکار شده و به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اقلامی که اظهارنامه آنها باطل شده و در حال بازگشت به کشور هستند، توضیح داد: ۷.۵ تن دستکش لاتکس و دو کانتینر ماسک در گمرک رجایی و همچنین ۱۵.۵ تن دستکش در گمرک غرب تهران موجود است. 

به گفته ارونقی یک محموله ۹۸ تنی الکل و همچنین یک محموله  ۲۵ تنی در گمرک غرب موجود است.

وی ادامه داد: ۱۳۱ تن دستکش در گمرک بازرگان موجود است که در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم و همچنین ۳۱ تن کاغذ تیشو در حال خروج از مرز خسروی بوده که به کشور بازگشته است. 

معاون فنی گمرک با اشاره به یک واگن پودر شوینده در مشهد گفت: اظهارنامه ۶۰ تن پودر شوینده و همچنین ۴۵ تن مواد اولیه شوینده در گمرک غرب تهران نیز باطل شده است. 

ارونقی معتقد است اقلام موجود در گمرکات بیش از حد تصور بوده و همچنان روند بازگشت این اقلام به کشور ادامه دارد. 

به گفته وی همچنین ۲۲.۵ تن پودر شوینده در گمرک قم و ۲۴.۵ تن پودر از آستارا اظهار شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.