رایس با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهوری دونالد ترامپ روشن ساخته بود که قصد دارد با توافق یا بدون توافق ، نیروهای آمریکا را از افغانستان خارج سازد. در این حال شریکان آمریکا در "ناتو" به آمریکا فشار وارد کردند که با تامین خواسته دیرینه طالبان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی به این گروه پاداش ندهد. بنابراین رئیس جمهوری بنا به گزارشها فرصت محدودی به مذاکره کنندگان خود داد که بررسی کنند آیا توافقی قابل دستیابی است یا نه .

خلیلزاد بدون داشتن حمایت یک فرمانده قاطع کل قوا (ترامپ) به چیزی که می‌توانست دست یافت: یک توافق به شدت ناقص که این ظرفیت بالقوه را دارد که به صلح منجر شود اما بسیار بعید است که به آن دست یابد. بطور خلاصه  ، آمریکا امتیازات زیادی داد و در مقابل امتیازات بالنسبه کمی دریافت کرد.

آمریکا که در ابتدا مخالف مذاکره مستقیم با گروه طالبان بدون حضور دولت افغانستان بود، در گفت وگو با طالبان موافقت کرد که در ازای کاهش خشونت مهمترین خواسته طالبان یعنی خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو  از افغانستان را محقق کند.

ترامپ موافقت کرد که شمار نیروهای ما را از ۱۲ هزار نفر کنونی ظرف مدت چهار ماه و نیم به ۸ هزار و ۶۰۰ تن یعنی به میزان نیروهایی که از دولت باراک اوباما به ارث برد ، کاهش دهد. او ظرف مدت ۱۴ ماه نیروهای آمریکا و ناتو را به صفر خواهد رساند و حضور آمریکا به حضور دیپلماتیک در سفارت محدود خواهد شد.

به نوشته رایس ، مقامات ارشد دولت آمریکا تاکید دارند که خروج نیروهای آمریکایی "مشروط" است اما هیچ شرط سیاسی یا نظامی مشخص نشده است. همچنین آمریکا اعلام کرده که قصد دارد تمام تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه طالبان را تا پایان ماه اوت بردارد.

طالبان در مقابل متعهد شده با تروریست‌هایی که تهدید می‌کنند آمریکا یا متحدان آن را هدف حمله قرار دهند همکاری نکند و اجازه استفاده از قلمرو افغانستان توسط آنها را ندهد. طالبان همچنین موافقت کرده که تا ۱۰ مارس وارد مذاکرات بین افغانی شامل نمایندگان دولت افغانستان برای بحث درباره آتش بس و ترتیبات سیاسی آینده شود.

آغاز این مذاکرات ظاهرا مشروط به آزادی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان و آزادی یک هزار زندانی دولت ازسوی طالبان شده است اما اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مخالفت کرده زیرا می‌داند که آزادی زندانیان طالبان پیش از مذاکرات به معنی از دست دادن اندک اهرم او در مذاکره با طالبان است.

در ارزیابی توافق آمریکا و طالبان مساله مهم این است که ابتدا نتایج مثبت را در نظر بگیریم. هرگونه پایان جنگ در افغانستان تنها از طریق حل و فصل اختلافات بین دولت افغانستان و طالبان قابل تحقق است. سند موجود تا جایی که بتواند گام اول برای تحقق چنین مذاکراتی باشد بهتر از هیچ است. بعلاوه اگر کاهش ۸۰ درصدی خشونت‌ها طبق این توافق پایدار باشد و طالبان حملات به آمریکا و نیروهای ائتلاف و همچنین حمله به نیروهای دولت افغانستان را مهار کند این امر منجر به کاهش خونریزی و کمک به ایجاد شرایط برای مذاکرات خواهد شد.

متاسفانه نشانه‌های اولیه ناخوشایندی وجود دارد که طالبان از هم اکنون در حال ازسرگیری حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای افغانستان است.

رایس تاکید کرد: ضعف‌های اساسی توافق آمریکا با طالبان در بلندمدت موجب به خطرافتادن امنیت ملی آمریکا و نابود کردن چشم‌انداز یک صلح عادلانه و پایدار در افغانستان خواهد شد.

آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ متعهد به خروج از افغانستان تحت هر شرایطی است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که چه "شروطی" ممکن است خروج نیروهای آمریکایی را آهسته یا متوقف سازد و نفوذ آمریکا بر تحولات در افغانستان تقریبا به صفر خواهد رسید. در این شرایط هرگونه مذاکرات بین افغانی در صورت شروع به شدت به نفع طالبان خواهد بود. دولت آمریکا از طریق امضای توافقی با طالبان بدون اینکه حتی نامی از دولت افغانستان ببرد در واقع به طالبان مشروعیت داد و دولت افغانستان را بیش از پیش تضعیف کرد.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا افزود: آمریکا همچنین از طریق تعهد به برداشتن تحریم‌ها و پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی اهرم‌های باقی مانده برای کمک به دولت افغانستان در مذاکرات را هم قربانی کرد. از آنجا که هرگونه مذاکره بین افغانی برای به نتیجه رسیدن ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان خواهد برد آمریکا احتمالا پیش از توافق بین افغانی خاک افغانستان را ترک خواهد کرد و دولت افغانستان را با طالبان تنها خواهد گذاشت.

وی افزود: بدتر اینکه آمریکا بعد از ۱۴ ماه هیچ ظرفیت نظامی یا ضدتروریستی در افغانستان نخواهد داشت و عملا طالبان به پیمانکار امنیتی آمریکا تبدیل خواهد شد. ما در دولت اوباما ایده کاهش حضور به حضور صرفا دیپلماتیک سفارت را رد کردیم زیرا می‌دانستیم که این اقدام دیپلمات‌های آمریکا را به شدت دربرابر حملات آسیب‌پذیرخواهد کرد و دورنمای خروج آمریکایی‌ها زیر آتش به سبک ویتنام را افزایش خواهد داد.

رایس در پایان نوشت: ترامپ احساسات حقیقی خود را بیان کرده که "ما از ابتدا نباید وارد افغانستان می‌شدیم" . اکنون می‌دانیم آمریکا تحت فرماندهی کسی است که نه تنها فداکاری ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکا و ناتو را بی‌ارزش کرده بلکه مساله خطرناک‌تر اینکه ترامپ به جهانیان گفته که آمریکا اصلا نباید با تروریست‌هایی که در ۱۱ سپتامبر ۳ هزار آمریکایی را کشتار کردند ، وارد نبرد می‌شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.