به گزارش پایگاه خبری هیل، این اظهارات مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مقابل کمیته خدمات مسلحانه سنا پس از آن مطرح شد که ارتش آمریکا نخستین حمله هوایی خود از زمان امضای توافق واشنگتن با طالبان را انجام داد؛ حمله هوایی که به گفته نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان واکنشی به حمله طالبان به یکی از ایست‌های بازرسی ارتش افغانستان بوده است.

اسپر گفت: نتایج توافق صلح آمریکا-طالبان تاکنون بسیار متفاوت و مختلف بوده است. طالبان از نظر عدم حمله به آمریکا و نیروهای ائتلافی به توافق پایبند است اما از نظر ادامه کاهش خشونت‌ها به توافق پایبند نبوده است.

این در حالی است که این توافق صلح، طالبان را به ادامه کاهش خشونت‌ها متعهد نمی‌کند؛ توافقی که طالبان به عنوان اقدامی برای اعتمادسازی یک هفته پیش از امضای این توافق به آن پایبند بود.

شبه نظامیان طالبان روز دوشنبه اعلام کردند که دیگر به کاهش خشونت‌ها پایبند نخواهند ماند و حملات خود علیه دولت کابل را از سر خواهند گرفت.

اوایل روز چهارشنبه نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اعلام کردند، حمله هوایی را علیه شبه نظامیان طالبان که به نیروهای افغان در ولایت هلمند حمله می‌کنند، ترتیب داده‌اند.

اسپر که در روز امضای توافق در قطر در کابل بود، تأکید کرد: توافق با طالبان به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد تا از شرکای افغان خود دفاع کنند و این تعهدی است که من به افغان‌ها زمانی که در کابل بودم، دادم.

این حمله هوایی چند ساعت پس از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان صورت گرفت؛ تماسی که ترامپ آن را به عنوان توافقی دو جانبه بر لزوم عدم خشونت توصیف کرد.

توافق آمریکا-طالبان، ارتش آمریکا را ملزم می‌سازد تا ظرف ۱۳۵ روز تعداد نیروهای خود را به ۸۶۰۰ تن کاهش دهد و زمینه را برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان طی ۱۴ ماه آماده سازد. این اقدام با هدف برگزاری مذاکراتی میان طالبان و دولت کابل برای تضمین صلح صورت گرفته است.

اسپر گفت: زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور سازش در افغانستان، در این کشور جنگ زده حضور دارد و تلاش می‌کند تا طرفین درگیری را برای تعیین شروط مذاکرات بین افغان‌ها گردهم آورد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به همراه مارک اسپر در این جلسه حضور داشت، حملات اخیر طالبان را کم اهمیت جلوه داد.

وی گفت: هیچ حمله‌ای در ۳۴ مرکز ولایت و در کابل صورت نگرفته است. هیچ حمله شدید و کشنده‌ای رخ نداده است. هیچ عامل انتحاری و هیچ خودروی بمب‌گذاری شده‌ای وجود ندارد و هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی و متحدان صورت نگرفته است. فهرست بلندبالایی از اقداماتی که اتفاق نیفتاده‌اند، وجود دارد. البته درست است که تعدادی حمله کوچک صورت گرفته است اما به همه آن‌ها واکنش نشان داده شده است.

اگرچه ژنرال میلی اعلام کرد که طالبان توانست در جریان هفت روز کاهش خشونت‌ نیروهای خود را کنترل کند و تعداد حملات را از ۱۲۵ حمله در روز به ۱۵ حمله کاهش دهد اما اسپر گفت طالبان در کنترل تمامی نیروهای خود با مشکل مواجه است.

وی افزود: آن‌ها یکسری افراد تندرو و میانه‌رو دارند در نتیجه مجبورند با آن‌ها دست و پنج نرم کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.