هیئت اعزامی از  سوی سازمان جهانی بهداشت که به ریاست مدیر منطقه ای عملیات اضطراری سازمان در تهران بسر می‌برند، پس از بازدید از مراکز درمانی، آزمایشگاهی و آشنایی با اقدامات و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های سه گانه تشخیص فوری، قرنطینه و درمان سریع در جلسه‌ای که به ریاست معاون حقوقی بین  المللی وزارت امور خارجه و با حضور سفرای خارجی مقیم تهران، مقامات وزارت بهداشت و سازمان‌های بین المللی در محل وزارت خارجه تشکیل شد، ارزیابی خود را از اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه و کنترل ویروس کرونا تشریح کردند.

در ابتدای این نشست  محسن  بهاروند معاون بین الملل وزارت خارجه ضمن تشکر از کمک‌های صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت و با اشاره به ماهیت جهانی این بیماری مسری جدید و بی مرز بودن آن و ضرورت همکاری منطقه ای و بین المللی جهت مساعدت به حل مشکل، خواستار پرهیز از سیاسی کردن موضوع و ایجاد ذهنیت‌های منفی راجع به کشورهای خاص شد.

مدیر منطقه ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت: رهیافت دولت ایران مبنی بر بسیج همزمان همه امکانات دولتی با هدایت وزارت بهداشت و نیز بسیج همه امکانات جامعه و جامعه مدنی یک رهیافت درست و منطقی است.ریچارد برنان مدیر منطقه ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت، نیز در این نشست در گزارش مشاهدات خود از اقدامات دولت ایران در مبارزه و کنترل کرونا گفت: این بیماری جدید است و دانش جهان هنوز در مورد آن ناکافی است. تجربه ۱۶ روزه ایران در این مبارزه حاکی از آن است که رهیافت دولت ایران مبنی بر بسیج همزمان همه امکانات دولتی با هدایت وزارت بهداشت و نیز بسیج همه امکانات جامعه و جامعه مدنی یک رهیافت درست و منطقی است. هدف در این مرحله این است که روند افزایش تعداد مبتلایان رو به کاهش بگذارد و اقدامات درمانی تحت کنترل قرار گیرد .

برنان در ادامه با انتقاد از کشورهایی که به بهانه شیوع کرونا اقدام به ایجاد محدودیت های بی مورد در مورد تجارت و مسافرت های هوایی و زمینی کرده اند، گفت:  مقررات بین الملی بهداشت که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به آن پیوسته اند  و سازمان جهانی بهداشت چنین اقداماتی را توصیه نمی کنند بلکه معتقدند که با رعایت موارد بهداشتی تجارت و رفت و آمد افراد باید ادامه داشته باشد چرا که پیامدهای اختلال در این امور، مبارزه با کرونا را دشوار تر و پیچیده تر می کند .

وی از سفرای حاضر در این نشست خواست تا به دولت‌های خود توصیه کنند که ایجاد محدودیت های بی مورد را متوقف کنند.  

رئیس این هیئت در پایان گفت:  پس از بازدید از چند مرکز درمانی در تهران تحت تاثیر دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفته است و اطمینان دارد که چهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد آموخت .

  نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در  این نشست ، نقش رهبران مذهبی و حمایت رهبری معظم انقلاب در اقناع و شکل دهی افکار عمومی در مسیر صحیح مبارزه با این ویروس  را بسیار سودمند توصیف کرد.

در جریان برگزاری این جلسه، سفرای حاضر پرسشهای خود را مطرح کردند که پاسخ‌های لازم از سوی نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی ارائه شد.

 بر اساس این گزارش، هیئت سازمان بهداشت جهانی قرار است در ادامه بازدیدهای خود  به قم نیز سفر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.