درگیری های در ادلب شدت گرفته است و روسای جمهور ترکیه و روسیه یکدیگر را نیز تهدید کرده اند و امروز نیز اردوغان راهی روسیه شد، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با پوتین عنوان کرد این مذاکره دو طرفه می تواند به حل بحران ادلب کمک کند. در اینباره سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه گفت: «در روزهای اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواهان این شده تا روسیه از سر راه نظامیان این کشور کنار رود تا بتوانند به طور مستقیم با ارتش سوریه و حامیانش وارد جنگ شوند. هدف اصلی ترکیه در همین راستا از بین بردن ارتش سوریه به فرماندهی بشار اسد است تا ارتش جیش الوطنی یعنی همان ارتش ملی سوریه که متشکل از چندین گروه سلفی وهابی است جایگزین آن شود.آن چیزی که در روزهای اخیر منابع ترکیه ای اعلام کرده اند و صحتش هنوز تایید نشده این است که ترکیه ارتش آزاد سوریه را که حدود 120هزار عضو دارد آموزش و سازماندهی کرده و در اختیار آنها سلاح گذاشته است. در چنین فضایی اردوغان در تلاش است تا آمریکا و ناتو را نیز وارد جنگ علیه سوریه کند. در این بین اردوغان خواستار ایجاد مناطق امن با همکاری آمریکا شده است؛ همان اقداماتی است که در شمال سوریه انجام شد. وی همچنین از اروپا و ناتو نیز کمک خواسته است. در صورت ادامه این روند و از بین رفتن ارتش سوریه تحت امر بشار اسد، احتمال تجزیه و یا اشغال کامل این کشور افزایش خواهد یافت که چنین وضعیتی به نفع اسرائیل و آمریکا خواهد بود. اشتباه اردوغان نیز در همین جاست که می خواهد آمریکا و ناتو را وارد این قضیه کند که اردوغان با مانع بزرگی چون روسیه روبروست که اجازه چنین امری را نخواهد داد. اردوغان همچنین تهدید کرده که دریای سیاه را به روی کشتی های جنگی آمریکا و ناتو باز خواهد کرد. اظهارات تهدیدآمیز اردوغان و تهدید کردن روسیه سبب شده تا او در دام بدی گرفتار شود و اگر برای رهایی از این دام با ایران و روسیه همکاری نکند با فلاکت های دیگر منطقه ای روبرو خواهد شد.»

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با تاکید بر اینکه اشتباه استراتژیک اردوغان در منطقه منجر به جنگ عظیمی خواهد شد گفت که اقتصاد ترکیه نیز تحت فشار این اشتباه ترکیه است و در اینباره بیان داشت: «از لحاظ اقتصادی ترکیه ۱۸ میلیارد دلار صادرات و حدود ۲۲۰ میلیارد دلار واردات داشته است و کسری بودجه این کشور چیزی حدود ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار است. علاوه بر آن حدود ۵۵ الی ۶۰ درصد گاز ترکیه از روسیه تأمین می شود و رقمی حدود ۵ یا ۶ میلیون توریست روس به ترکیه سفر می کنند که روی هم رفته موجب تقویت اقتصاد ترکیه می شود. روسیه نیز در تلاش است تا در منطقه ای از ترکیه نیروگاه اتمی با مبلغی حدود ۲۲ میلیارد دلار احداث کند که البته آمریکا به ترکیه اجازه چنین کاری را تا به امروز نداده است. مجموعه این عوامل را نیز باید در نظر گرفت و اگر اردوغان بخواهد برای روسیه خط و نشان بکشد و وارد تنش شود، کاری از دست آمریکا نیز بر نخواهد آمد و مشکلات آنکارا مضاعف خواهد شد. در بحران اخیری که ترکیه با آن دست و پنجه نرم می کرد هر دلار آمریکا معادل ۶ لیر ترکیه بود که به اقتصاد ترکیه ضربه بدی وارد کرد و باعث افزایش تورم شد که این امر می تواند علاوه بر اقتصاد برای سیاست خارجی ترکیه نیز دارای پیامدهای خاصی باشد.»

قائم مقامی درباره موضع گیری ترکیه در خصوص درگیری نظامی با روسیه افزود: «مقامات ترکیه نیز موضوع عدم درگیری با روسیه را اعلام کرده اند. خلوصی آکار وزیر دفاع این کشور طی نطقی نیز اظهار داشت که هدف آنکارا درگیری با مسکو نیست و از روسیه خواست تا جلوی حملات نیروهای بشار اسد را بگیرد و ارتشش را وادار به اجرای توافق سوچی کند. اما نکته اینجاست که ترکیه توافق سوچی را نقض کرده چرا که طبق این توافق قرار بود نیروهای شورشی وابسته به خود را خلع سلاح کند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و حتی از نیروها برای حمله به مواضع ارتش سوریه نیز بهره برده است.روسیه نیز به استثنای نیروهای نظامی خود اعلام کرده که همه نیروهای نظامی خارجی حاضر در سوریه غیرمشروع هستند تا در این راستا بتواند خود را قدرت بلامنازع در سوریه قلمداد کند. البته روشن است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت رسمی سوریه در آن کشور حضور دارند و در این بین روسیه و ایران با سوریه قراردادهای همکاری نظامی دارند که از این موضوع می توان دریافت که خروج نیروهای نظامی خارجی شامل ایران نمی شود چون در غیر این صورت حضور روسیه نیز زیر سوال خواهد رفت ضمن اینکه نباید فراموش کرد که کشورهایی مانند ترکیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورها با نقض حاکمیت سوریه وارد این کشور شده اند. به خصوص آمریکا که وارد شرق فرات شده و چندین پایگاه نظامی را در آن منطقه احداث کرده است.

سید علی قائم مقامی کارشناس ترکیه در نهایت با تاکید بر مذاکرات سیاسی برای حل بحران ادلب افزود: «ترکیه در شرایط فعلی دو راه را در پیش گرفته است: ۱-دیپلماسی سیاسی که طبق آن هیات های روس و ترک با هم مذاکره کردند و قرار شده ۵مارس(امروز) اردوغان به روسیه سفر کند. ۲- دیپلماسی نظامی که شامل حملات نیروهای نظامی ترکیه علیه ارتش سوریه برای جلوگیری از پیشروی این ارتش برای پاکسازی ادلب است. ترکیه درصدد آن است تا با زمین گیر کردن ارتش سوریه در مذاکرات سیاسی با دستی پر وارد مذاکره با روسیه شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.