«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به آمریکا توصیه کرده از تلاش برای سیاسی کردن گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران خودداری کند. 

اولیانوف در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «با احترام تمام به مقام‌های آمریکایی که جایگاهشان بسیار بالاتر از جایگاه من است می‌گویم بیایید رو راست باشیم: تلاش‌ها برای ساختن یک پرونده سیاسی بزرگ از گزارش غیرسنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص دسترسی به برخی سایت‌ها در ایران به هیچ جایی نخواهد رسید. [در این گزارش] عملاً چیزی برای گمانه‌زنی وجود ندارد.»

این دیپلمات روسیه پیش از این هم در توضیحاتی که در توئیتر ارائه کرده بود، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جهت آنکه در آن نگرانی‌های «اشاعه‌ای» مطرح نشده بودند را حاوی مسائلی کم‌اهمیت دانسته بود. 

اولیانوف بامداد چهارم اسفند در پاسخ به خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال که مدعی شده بود مدیر کل آژانس از ایران به دلیل منع دسترسی به سه سایت و امتناع از پاسخگویی به سوالات این نهاد بین‌المللی در خصوص «فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته» انتقاد کرده، نوشته است: « «مسئله دسترسی [به سایت‌ها در ایران] در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، [در اینجا] هیچ نگرانی از مسائل مرتبط با اشاعه [هسته‌ای] مطرح نشده است. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.»

او در پیامی دیگر نوشته است: «مسئله هیچ ربطی به خطرات اشاعه‌ای ندارد زیرا سایت‌های مورد اشاره ۲۰ سال است که ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند. این یک واقعیت است. برای اینکه بتوانیم وضعیت را به همان‌گونه که هست ارزیابی کنیم باید این را بدانیم و درک کنیم.»

دیپلمات روسیه‌ای در پیامی دیگر از لاورنس نورمن خواسته یک بار دیگر گزارش آژانس را بخواند. او نوشته است: «... من ماهیت واقعی مسئله را برای شما بازگو کردم. متن گزارش را دقیق بخوانید. مسئله این است که دبیرخانه، مسئله را از نگاه پروتکل الحاقی چطور می‌بینید. من اطمینان دارم که مشکل به گونه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد حل و فصل می‌شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.