کرونا همه گیر شده است، ویروسی که برایش مردم عادی و مسئول ندارد و تا به امروز برخی مسئولان کشور از دولتی ها تا مجلسی ها و ...مبتلا به کرونا شده اند. در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری برخی مسئولان با انتشار ویدئو یا پست هایی در فضای مجازی از ابتلای خود به کرونا خبر داده اند. رویه ای که با مخالفت هایی همراه شد.

نقوی‌حسینی: مانور مسئولان در ابتلا به کرونا تاثیرات منفی در جامعه داشته است

در همین راستا سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه «ویروس کرونا خطری جدی است»، گفت: کرونا ویروسی است که جهان را در بر گرفته اما می توان با رعایت اصول بهداشتی و انجام پیشگیری های لازم آن را شکست داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این بین شاهدیم برخی از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی مثبت شدن تست کرونا و ابتلا به این بیماری را با انتشار کلیپ در فضای مجازی و انتشار اخبار در رسانه ها اعلام می کنند؛ اقدامی که تأثیر مثبتی در جامعه نداشته و برای مردم ابهام آفرین است.

این نماینده مجلس توضیح داد: با نگاهی به فضای مجازی و صحبت با مردم می توان به این ابهامات پی برد؛ عده ای از مردم صحبت از امکانات مطلوب و شرایط قرنطینه خوب مسئولان مبتلا شده را مطرح می کنند و با مقایسه شرایط جامعه گلایه دارند که چطور به این مسئولان امکانات خوب داده می شود اما مردم حتی نمی توانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده پیدا کنند.

نقوی حسینی با بیان اینکه «این موضوع عکس‌العمل‌های ناخوشایندی داشته است»، افزود: عده ای دیگر هم این کار را ناشی از ترس مسئولان مبتلا شده به حضور در جامعه تفسیر می کنند، مبنی بر اینکه این مسئولان می‌گویند تست کرونایشان مثبت شده تا دو هفته بین مردم حاضر نشده و احیانا کرونا نگیرند، بنابراین مانور در ابتلا به کرونا تاثیرات منفی در جامعه داشته است.

آمار مبتلایان به کرونا در استان گلستان تصاعدی پیش می‌رود

یک نماینده دیگر مجلس هم درباره بیماری کرونا و وضعیت کادر پزشکی گفت: به نظر من اصل موضوع انگیزه و انرژی دادن است و هر چقدر انگیزه و انرژی بیشتر شود کمبودها می تواند جبران و برطرف شود.

شهرام کوسه غراوی در گفت‌وگو با  ایلنا، در رابطه با وضعیت بیماری کرونا در حوزه انتخابیه خود گفت: اوضاع استان گلستان خیلی خوب نیست و آمارهایی که داده می‌شود خیلی آمار واقعی نیست. من از رئیس و معاونان دانشگاه سوال که می‌کنم حجم کسانی که کرونا گرفتند خیلی به صورت تصاعدی پیش می‌رود. ان‌شاالله بتوانند مهار کنند، آمار خوشحال‌کننده‌ای نیست. امیدوارم تمهید ویژه‌ای بیاندیشند تا حداقل کنترل شود.

نماینده مردم مینودشت و کلاله درباره در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز درمان کرونا  در بیمارستان‌ها گفت: به اندازه کافی و به آن صورت تجهیزات نیست و کمبود تخت واقعا در بیمارستان‌ها حس می‌شود. ان‌شاالله تجهیزات بیشتری بیاید و انگیزه و انرژی مضاعفی به پرستاران و پزشکان داده شود. مثلا معوقاتی که مربوط به اول سال بوده پرداخت نشده که در حداقل قضیه باید پرداخت شود و آقای نمکی حتما تمهید کنند تا مبالغ این عزیزان پرداخت شود تا پرستاران و پزشکان بتوانند با انگیزه و انرژی بیشتری کار کنند.

وی در بیان ارزیابی خود از رعایت نکات بهداشتی توسط مردم استان گلستان نیز گفت: مردم رعایت می‌کنند ولی باز هم باید بیشتر رعایت کنیم و هر چقدر بیشتر رعایت کنیم به همان نسبت بهتر می‌توان این بیماری را کنترل کرد. دیروز یکی از موکلان زنگ زد و ما سریعا با استان هماهنگ کردیم اما پیشنهاد آنها این بود که با توجه به اینکه حجم خیلی خفیف است اگر در خانه قرنطینه شوند معالجات می‌تواند بهتر صورت گیرد چون در بیمارستان ازدحام زیاد است. برای همین اگر مردم خودشان بیشتر رعایت و کنترل کنند تا آسیب‌ها به حداقل برسد، در سریع‌ترین زمان کرونا در کل کشور، استان و حوزه انتخابیه ما مهار شود.

کوسه غراوی تاکید کرد: مردم باید نکات بهداشتی را خیلی رعایت کنند مثل استفاده از دستکش، مواد ضدعفونی کننده و ماسک. همچنین مردم باید در ارتباط‌گیری دقت کنند و نرفتن به جاهای شلوغ و فضاهای سربسته را مورد توجه قرار دهند فقط باید برای خریدهای اضطراری بیرون بروند. آمار هم از مراجع رسمی گرفته شود خیلی بهتر است.

کرونا و مسئولیت اجتماعی ما

آذرمنصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه درباره ورود کرونا به ایران اینکه چرا آمد و چه باید می شد تا نمی آمد، مهم است، افزود: اما در شرایطی که در میانه بحران قرار گرفته ایم طرح این نوع سؤالات نه تنها کمکی به کاهش این بحران و عبور از آن نمی‌کند، بلکه بر التهاباتی دامن می زند که کمترین آن افزایش خشم و بی اعتمادی مردم به نهادهایی است که متولی اصلی مدیریت وخاتمه دادن به این بحران هستند.

وی ادامه داد: این مسئله از آن روی مهم است که برای عبور از هر بحرانی که با تک تک افراد جامعه ارتباط پیدا می کند، باید به مؤلفه مهم اعتماد عمومی توجه مضاعف صورت گیرد.حال اگر این بحران از نوع بیماری همه گیر کرونا باشد که تکلیف بر همه روشن است.

منصوری همچنین خاطرنشان کرد: ایران امروز برای عبور از بحران کرونا به تقویت مؤلفه هایی نیاز دارد؛ در کنار تقویت و ترمیم اعتماد عمومی، به جنبشی فراگیر وملی نیاز دارد که همه آحاد کشور در آن مسئولیت و نقش خود را هم بدانند و هم در راستای انجام و ایفای این مسئولیت کنشگری خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: این در صورتی قابلیت تحقق دارد که مسئولین امر نیز ضمن اطلاع رسانی شفاف و صادقانه، به گونه ای عمل کنند که بر اعتماد عمومی به آنها افزوده شود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در تشریح فعالیت های اجتماعی برای مبارزه با کرونا گفت: این جنبش بدون آنکه برنامه ای برای شکل گیری آن طراحی شده باشد، بعد از خروج جامعه ایران از شوک کرونا، نشانه هایی از آن آشکار شده است. مادر لرستانی که شبانه عابر بانک های خرم آباد را با مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی می کند، تقدیر و قدردانی مردم از کادر درمانی بیمارستان ها، همدردی با خانواده هایی که تاکنون عزیزانشان را به دلیل این بیماری از دست داده اند، فعال شدن نهادهای مدنی برای آگاهی بخشی، رساندن اقلام بهداشتی ومواد غذایی به مناطق محروم و کمتر برخوردار، تهیه ماسک توسط برخی از زنان کارآفرین، ورود سپاه و ارتش در کنار ستاد ملی برای مقابله با بحران ، همراهی رو به افزایش و تقریبا یکپارچه متولیان اماکن متبرکه و تعطیل کردن همه مراسم مذهبی، متمرکز شدن شبکه های اجتماعی برای آموزش دادن به مردم  (هم برای رعایت نکات بهداشت پیشگیری و هم توجه به اصل در خانه ماندن و ...) خلوت شدن شهرها، تعطیلی بازار و ... از اقدامات قابل توجهی است که بیش از هر چیز نشانگر ظرفیت های جامعه امروز ایران برای مقابله با بحران است.

منصوری در پایان با بیان اینکه هیچکس نمی تواند با اطمینان بگوید که چه زمانی ویروس کرونا در ایران ریشه کن خواهد شد، افزود: آنچه که روشن است و می‌تواند نوید بخش عبور با آسیب های کمتر  و  مدت زمان درگیری کوتاهتر باشد، فراگیرتر شدن جنبش ملی و همه گیر مقابله با کرونای همه گیر است. تا آن موقع مسئولیت تک تک ما امیدبخشی به جامعه، تقویت اعتماد عمومی ، و کمک به شکل گیری  این جنبش فراگیر است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.