اوپک روز پنج شنبه اعلام کرد با طرح افزودن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید نفت موافقت کرده است مشروط به این که روسیه و سایر متحدان این گروه با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال موافقت کنند.

مقامات اوپک اعلام کرده اند که انتظار دارند مذاکرات دشواری در پیش باشد زیرا نواک حاضر نشده است هیچ طرحی برای کاهش بیشتر تولید را قبول کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی صبح روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این نشست راحتی نخواهد بود. نمی توانم عدم توافق بین تولیدکنندگان را ببینم زیرا این مسئله برای بازار اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در صورت عدم توافق، درباره این که اوپک به صورت یکجانبه تولیدش را کاهش دهد، فکر نکرده است. با این حال تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه گفت: اگر مجبور شویم چنین کاری را انجام خواهیم داد. این موضوع اصلا خوب نیست اما انتظار داریم به توافق برسیم.

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان اظهارات روز پنج شنبه خود را تکرار کرد و گفت: اگر روسیه با این پیشنهاد مخالفت کند ما پلان بی نداریم. در مقابل، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی سکوت اختیار کرده و با خبرنگاران صحبت نکرد.

وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس را به طور مشترک با همتای سعودی خود برعهده دارد، نشست روز چهارشنبه این کمیته را پس از سه ساعت مذاکره بدون موافقت با پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت ترک کرد. منابع آگاه اظهار کردند که روسیه با پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت که مورد حمایت عربستان سعودی و سایرین قرار دارد مخالفت و پیشنهاد کرده بود توافق فعلی کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سه ماهه دوم امسال اجرا شود.

وی روز چهارشنبه برای مشورت با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به مسکو بازگشت.

موضع روسیه بسیاری از اعضای اوپک به خصوص عربستان سعودی را که خواستار اقدام قاطع برای بهبود اعتماد بازار هستند، رنجانده و سد راه تلاشهای این گروه برای مقابله با اثرات منفی شیوع ویروس کرونا شده است.

این امر باعث شد پس از دیدارهای دوجانبه متعددی که انجام گرفت طرح عربستان سعودی که در دیدارهای وزیران و نمایندگان اوپک در سوییت هتل محل اقامت شاهزاده عبدالعزیز مطرح شده بود، در نشست روز پنج شنبه تصویب شود. با این حال روسیه درباره این پیشنهاد اظهارنظر نکرد.

بر اساس گزارش پلاتس، محمد دروازه، تحلیلگر شرکت مدلی گلوبال ادوایزرز در وین اظهار کرد: توپ اکنون در زمین مسکو است. مذاکرات روز جمعه ممکن است فشرده باشد زیرا تا شب چهارشنبه اختلاف نظر گسترده ای میان روسیه و عربستان سعودی وجود داشت.

اوپک، روسیه و ۹ کشور غیرعضو اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در چهارمین سال توافق کاهش تولید نفت هستند که هدف آن تقویت قیمتها بوده است. این گروه در دسامبر با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن در پایان ماه میلادی جاری منقضی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.