حوصله سر بر است و دست و پای آدم را در طنابی نامرئی می‌بندد، گویی حصاری از نبایدهای اتفاقا منطقی دوره‌ات کرده‌اند و تو با تمام وجود سعی می‌کنی از آزمون خودقرنطینه‌گی سربلند بیرون بیایی، اما بیایید از جنبه‌های دیگری هم به این موضوع بنگریم؛ بسیاری از ما همواره بدنبال زمانی هستیم که هیچ‌گاه فرا نمی‌رسد تا برخی امور را هیچگاه به سرانجام نرسیده اند، به سامان برسانیم.

محمد شکروی مدرس دانشگاه معتقد است که خانه نشینی کرونایی را می توان به گونه ای به فرصت تبدیل کرد که نه تنها برخی مشکلات را رفع کند، که حتی درهایی را هم به روی‌مان بگشاید و می توان به این روزها به چشم همان زمان دست‌نیافتنی نگاه کرد که همیشه برای سروسامان دادن به بعضی کارها در آرزو و انتظارش بوده ایم.

او در این نوشته چند مورد از کارهایی را که می‌توان در این روزهای خانه‌نشینی به انجام رساند، یادآوری یا پیشنهاد کرده است:

۱- برنامه‌ریزی برای سال آینده:

گفته می‌شود راز پیروزی در هر کاری تفکر و برنامه ریزی است، بیایید یک برنامه شامل مهمترین کارها از جنبه‌های مختلف را با مشورت اعضای خانواده تهیه کرده و هدف گذاری کنیم. برای نمونه ببینیم با وضعیت کنونی چه خودرویی را می‌توانیم جایگزین خودروی کنونی خود کنیم، یا چه اقداماتی را می‌شود برای توسعه شغل خود یا حتی بهبود فردی به کار بست.

٢- از آموزش‌های آنلاین بهره ببرید:

ممکن است شما در کاری مشغول هستید که همواره با یک نرم افزار خاص سر و کار دارید، مثلا نرم افزار اتوکد و اصطلاحا به صورت دست و پا شکسته آن را فرا گرفته اید، این چند روز فرصت خوبیست تا یکبار برای همیشه آن را بیاموزید و پس از پایان این روزها با ذوقی مضاعف به آن بپردازید.

٣- درآمدهای آنلاین را بررسی کنید:

اقتصاد یکی از شاخص‌های مهم زندگی امروز است و بیشتر ما نیاز داریم که سر و سامانی به اقتصاد خانواده مان بدهیم، با چند جستجو می‌توان یک درآمد آنلاین را بررسی و مسیر آن را ترسیم کرد و از همین فرصت برای یک شروع خوب استفاده کرد. مثلا یک کد بورسی بگیرید، یک دوره آنلاین بورس شرکت کنید و بورس را تبدیل به کمک خرج زندگیتان کنید یا با بهره گیری از یک صفحه اینستاگرامی یک محصول را تهیه کرده و بفروشید، اگر هم قرار است این موضوع بعدا وقتی از شما بگیرد مسئولیت آن را به همسر یا یکی از نزدیکان تان بدهید که خانه‌دار است.

۴- روابط عاطفی و خانوادگی تان را استحکام ببخشید:

ممکن است کدورتی در خانواده شما به وجود آمده باشد یا موضوعی که مدت ها فکر شما را مشغول کرده است، بررسی وضعیت رفتاری فرزند نوجوانتان، درد دل با همسر و ... نمونه‌هایی است که با اندکی فرصت می‌توان بدان‌ها پرداخت.

۵- لذت ببرید:

به هر حال این شرایط همواره فراهم نیست و بهتر است به جای تهدید به فرصت‌های آن توجه کرد، دم‌نوش بنوشید، کتاب بخوانید و فیلم سینمایی نگاه کنید.

۶- وزن خود را کنترل کنید:

یکی از دلایل اضافه وزن ما زمان بندی نادرست برای تغذیه است، صبحانه کامل، استفاده کمتر از کربوهیدرات‌ها، استفاده بیشتر از پروتئین، خواب کامل، استفاده حداقل ٨ لیوان آب در روز و استفاده از قهوه همگی از عواملی است که در این فرصت می‌توانید خود را به آنها عادت دهید تا پس از شروع دوباره کار، به سبک زندگی تان تبدیل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.